Een voorbeeld van Google Sitelinks
Wanneer je in Google zoekt op in1week is de kans groot dat je onderstaand resultaat terugziet:
Verschillende pagina’s in onze website zijn opgenomen als aanvullende link, naast de homepage van onze website. Dit zijn Google Sitelinks, waar we je enige uitleg van en bij proberen te geven om ze ook voor je website toegekend te krijgen.
Helaas zegt Google weinig tot niks over hoe ze Google Sitelinks toekennen: toch enkele richtlijnen
Google adviseert website-eigenaars om een website op te zetten met een heldere structuur qua navigatie en pagina-opbouw. Inhoudelijk geeft Google overigens weinig feitelijke informatie weg over hoe deze Google Sitelinks nu toegekend worden. Maar een passende structuur zorgt zeker voor een gemakkelijke manier voor Google om je site te indexeren.
Veel voorkomende scenario’s bij websites met Google Sitelinks
Wat veel gezien wordt bij websites die deze aanvullende links tonen in de zoekresultaten, hebben we opgesomd in de volgende punten:
- Gemakkelijk te indexeren website, met een heldere website structuur
- Unieke titels en meta omschrijvingen op de pagina’s
- Hoge positie in Google voor de pagina’s die als Sitelink getoond worden
- Relatief veel verkeer uit organische zoekresultaten
- Een goede CTR (doorklikratio) op organische zoekresultaten
- Veel bekeken pagina’s binnen de website worden vaak als Sitelink gepresenteerd
Heldere structuur en passende tekst-links
Webmasters krijgen van Google het advies om een heldere navigatie op te zetten, leesbaar voor zowel de bezoeker als voor Google. Dat betekent dat een plaatje vaak minder goed werkt dan een tekstlink, omdat Google een plaatje (zonder alt-tag) niet gemakkelijk kan uitlezen. De structuur qua pagina’s is daarbij ook van belang: deel je pagina’s logisch en gestructureerd in.
Technische optimalisatie welke van invloed kunnen zijn
Zoals gezegd, echte voorwaarden zijn niet omschreven door Google. Toch zijn er enkele punten waar rekening mee gehouden kan worden om de kans op Google Sitelinks te vergroten.
< nav>-tag in je navigatie
HTML5 heeft het onder meer mogelijk gemaakt om de < nav> tag te gebruiken in de pagina opmaak. Dit HTML-element wordt door zoekmachines als Google veelal als vertrekpunt gezien om je site-opbouw mee te inventariseren. Het zou dus van invloed kunnen zijn om deze < nav>-tag aan je navigatie toe te voegen, om meer potentite te vergaren om de Google Sitelinks vertoond te krijgen in de zoekresultaten.
Bezoekers laten navigeren naar de belangrijkste pagina’s
De meest bezochte pagina’s zouden ogenschijnlijk een hogere kans van vernoeming krijgen in Google Sitelinks. Daarvoor zou je jouw bezoeker kunnen trechteren naar je belangrijkste pagina’s. Bijvoorbeeld door de belangrijkste interne links boven de vouw van je homepage te plaatsen. Een andere manier is om je hoofdnavigatie zo in te delen, dat daarin enkel de belangrijkste pagina’s als hoofd-menu items staan. Minder belangrijke pagina’s zou je in een submenu kunnen verwerken.
Gebruik een unieke naam als domein of concept / bedrijfsnaam
De mate waarin men klikt op jouw zoekresultaat in Google Search (CTR) bepaalt ook de ogenschijnlijke kwaliteit van de inhoud van je website of webpagina. Een generieke (niet unieke naam) lijkt voor minder clicks te zorgen in Google’s zoekresultaten en zou de kans verkleinen op de toevoeging van Google Sitelinks in de zoekresultaten.
Schrijf informatieve, wervende (meta) titels en (meta) omschrijvingen
Zoals hiervoor al aangegeven, de CTR (doorklikratio) is van invloed op de perceptie van kwaliteit voor Google van jouw website. Zorg daarom voor passende, informatieve en wervende titels en omschrijvingen van je pagina. Deze kun je middels de WordPress SEO plugin van Yoast.com per bericht en per pagina aanpassen. De plugin maakt het namelijk mogelijk om je meta titel en meta omschrijving handmatig aan te passen. Dit zijn de titel en omschrijving die Google (bijna altijd) presenteert in de zoekresultaten.
Voorzie de bezoeker van bruikbare informatie en uitgaande links
Het bounceratio is ook een kritieke factor in de kwaliteits-graad van jouw website of pagina. Het is de mate waarin er slechts één pagina bekeken wordt op je website, voordat men het domein weer verlaat. Om dit percentage zo laag mogelijk te houden, zul je dus relevante informatie moeten bieden die de bezoeker verder helpt. Die informatie kun je verwerken in andere pagina’s, of door externe links in te voegen in de content van je website.
Kort samengevat: structuur
Zowel de technische als inhoudelijke suggesties die we hier doen komen terug op structuur. Zorg er voor dat zowel voor je bezoeker als voor Google een nette en leesbare structuur staat binnen je website, dan vergroot je de kans op de aanvullende Google Sitelinks in de zoekresultaten.