Verschil tussen zoeken op regio / plaats en gelokaliseerde zoekresultaten
Allereerst de makkelijkste manier om een schoenmaker te vinden. Op Google toets je “schoenmaker” in en als resultaat zie je van de 402.000 resultaten eerst de beste, lokale resultaten voor schoenmakers bij jou in de buurt.
Maar er zijn meer manieren om te zoeken en te testen hoe je pagina scoort in de lokale zoekresultaten. Wanneer je een schoenmaker in Leiden zou zoeken, is het vrij voor de hand liggend om in je zoekopdracht “schoenmaker leiden” op te nemen. In Google kun je bij je zoekopdracht ook aangeven of je in een bepaald gebied wil zoeken naar een antwoord op je vraag. Ze stel je bijvoorbeeld als regio in dat je zoekt in “Nederland”, “Zuid-Holland”, of specifieker “Leiden”. Daarna enkel “schoenmaker” intoetsen geeft je een lokaal resultaat.
Maar liefst 45% van de zoekwoorden die van der Graaf heeft getest over een periode van 9 maanden, zijn onderhavig geweest aan invloed van lokale zoekopdrachten als het gaat om de positie in de zoekresultaten.
Gelokaliseerde resultaten beduidend anders dan zoeken op naam van een stad
Het verschil is dat je met “schoenmaker leiden” zou zoeken naar een website die geïndexeerd is op deze combinatie van zoekwoorden. Belangrijk punt wat Peter van der Graaf schetst, is dat je ook kan scoren op “schoenmaker amsterdam” wanneer je in je website die plaatsnaam zou noemen. Zo kun je dus invloed uitoefenen op de lokale zoekresultaten.
De resultaten die je gepresenteerd krijgt op Google verschillen namelijk, van wanneer je een plaatsnaam toevoegt aan je zoekopdracht. Beiden bieden lokale resultaten, maar de zoekresultaten zijn inhoudelijk en qua positie verschillend. Dat betekent dus dat ook zonder toevoeging van een plaatsnaam lokalisatie sterke invloed heeft, maar dat je hierop ook kunt sturen door belangrijke plaatsnamen op te nemen in je website.
Enkele belangrijke punten om hieruit mee te nemen
Lever je producten of diensten (ook) lokaal? Hou dan rekening met deze punten:
- Veel zoekwoorden en zoekresultaten zijn onder invloed van lokale zoekopdrachten, hou daar rekening mee in je analyses en optimalisaties
- Hou er rekening mee dat je bezoekers kunnen zoeken op “productnaam” met lokale resultaten, en “productnaam + plaatsnaam” voor andere ‘lokale’ resultaten
- Je kan scoren op andere plaatsnamen dan waar je gevestigd bent door die plaatsnamen mee te nemen in de inhoud van je website