Gooi je inbox open voor reacties
Bij in1week zijn we geabonneerd op behoorlijk wat e-mail nieuwsbrieven. En de meeste van die nieuwsbrieven worden verstuurd vanaf een adres dat begint met het woord noreply. Heb jij die functie ook ingesteld voor jouw e-mailings? Dat is dan een gemiste kans.
Natuurlijk snap ik dat jouw inbox toch al bomvol is, maar je ontneemt me zo wel de kans om direct op je nieuwsbrief te reageren. Je blokkeert de interactie op deze manier dus, in plaats van hem te stimuleren. Als je gewone mailbox echt overvol is, kun je altijd een speciaal mailadres met een aparte inbox aanmaken voor de reacties op je e-mail nieuwsbrief.
Gebruik ‘lees meer’-links
Als je onze wekelijkse nieuwsbrief ontvangt, is hij je vast al eens opgevallen: de ‘lees verder’-link. We plaatsen hem bij elk item in de nieuwsbrief. Als je erop klikt, word je direct naar het bijbehorende artikel op ons blog geleid, zodat je daar de rest kunt lezen.
Dit is een prima manier om meer interactie tussen jou en je ontvanger te realiseren. Een bezoek aan de website is namelijk ook een interactie. Door bezoekers vanuit je e-mail naar je website te leiden, vergroot je ook de kans dat hij daar een vervolgactie uit zal voeren. En, last but not least, met een ‘lees meer’-link kun je meer informatie in je nieuwsbrief kwijt, zonder dat de e-mail te lang wordt.
Stimuleer interactie met de juiste inhakers
Je kent ze wel, die advertenties in de krant van grote merken die inhaken op een actuele gebeurtenis. En ook op social media worden inhakers vaak gebruikt. En met succes, want mensen delen ze graag. Met name als ze grappig of slim gevonden zijn. Dus als je de juiste inhaker in je e-mail nieuwsbrief weet te verwerken, vergroot je de kans dat mensen er over praten met anderen, op de sharebuttons klikken of de e-mail doorsturen.
Natuurlijk leent niet elke gebeurtenis zich voor een inhaker. Zo was er twee jaar geleden in Amerika een warenhuis dat nogal onhandig probeerde in te haken op orkaan Sandy. Ze stuurden een e-mailing met als onderwerp tips om de storm veilig, warm en droog te doorstaan. In de mailing vonden klanten kortingsbonnen voor rubberlaarzen, paraplu’s en chocolademelk.
Voor een gewone storm misschien niet eens zo’n slechte inhaker, maar voor een orkaan die op andere plekken al veel schade had aangericht en die werd betiteld als een ‘superstorm’ niet de meest handige actie.
Vraag om interactie
Alle slimmigheidjes en technische foefjes daargelaten, vergeet ook niet dat je je lezers gewoon om interactie kunt vragen. Nodig ze uit om op je content te reageren, vragen te stellen of verbetervoorstellen voor de nieuwsbrief te doen. En wees daarbij niet bang voor de eventuele negatieve reacties. Die kun je namelijk juist gebruiken om verbeteringen door te voeren.
Om maar meteen de daad bij het woord te voegen: wat vind jij eigenlijk van dit artikel? Laat gerust een eerlijke reactie achter!