Weblog

Google Adwords: vijf blunders om te vermijden

Google Adwords lijkt misschien relatief eenvoudig, maar er is niet voor niks een hele bedrijfstak omheen gebouwd. Toch kun je best zelf met Adwords aan de slag. Als je de vijf grootste blunders vermijdt, kun je zelfs je conversieratio aardig verhogen met je campagne!

Zo vermijd je de vijf grootste blunders met Google Adwords:

Google Adwords blunder: je USP vergeten

Zodra je aan de slag gaat met Google Adwords, zal je merken dat je, op bijna elk belangrijk zoekwoord, veel concurrentie hebt. Heel veel, zelfs. Dus is het zaak om de bezoeker direct duidelijk te maken wat jouw advertentie onderscheidt van al die andere.

De grootste blunder die je dus kunt begaan met het opzetten van je advertentie in Google Adwords, is het vergeten te vermelden van je USP, oftewel je Unique Selling Point. Wat heb jij de bezoeker te bieden dat je concurrenten niet hebben? Als je dat in je advertentie benoemt, heb je meteen een stuk meer kans dat je bezoekers ook daadwerkelijk op je advertentie klikken.

Google Adwords blunder: ingewikkelde advertentieteksten

Google Adwords herenhorlogeJe hebt ongeveer een halve seconde de tijd om indruk te maken met je advertentie. Google Adwords is dus niet de plek om uitgebreid in te gaan op wat je jouw klanten allemaal te bieden hebt. Het doel van een advertentie in Google Adwords is om mensen te verleiden door te klikken, niet om je bedrijf te presenteren.

Houd je tekst dus kort, krachtig en simpel. Kan eigenlijk ook nauwelijks anders, want je hebt maar zeventig tekens. Vind je het lastig om te bepalen wat je wel en niet moet noemen? Test dan meerdere versies van je advertentie uit, en kijk welke tekst het beste werkt.

Google Adwords blunder: je zoekterm vergeten

Je hebt met behulp van de Keyword Planner of een vergelijkbare tool een aantal zoektermen gevonden die je in je Google Adwords advertenties wilt gebruiken. Je gaat aan de slag en schrijft een pakkende kop voor je advertentie. Natuurlijk verwerk je het keyword erin. Dat gaat lekker, dus je schrijft er meteen een wervende advertentietekst bij, inclusief USP. Maar vergeet je niet iets?

Veel adverteerders in Google Adwords vergeten hun zoekterm in de advertentietekst nogmaals te noemen. En dat is jammer, want juist dat kan voor de bezoeker een extra signaal zijn dat jij echt hebt wat zij zoeken… Je zoekterm vergeten te noemen in de advertentietekst kan je dus conversies kosten. Noem het daarom altijd, maar niet vaker dan één keer per advertentietekst.

Google Adwords blunder: verkeerd linken

Op internet is niets zo vervelend als een link volgen en totaal ergens anders uitkomen dan je had gedacht. Toch zien we het maar al te vaak gebeuren dat een bedrijf in zijn Google Adwords advertentie naar de homepage linkt, of naar een landingspagina die over een heel ander onderwerp gaat dan de advertentie zelf.

een bezoeker die op één van jouw advertenties klikt, wil niet nog hoeven zoeken naar de gewenste informatie. Daar heeft hij geen tijd voor, en bovendien: zoeken had hij al in Google gedaan. Zorg daarom altijd dat de inhoud van de pagina waar je advertentie heen leidt, consistent is met de inhoud van de advertentie. Let daarbij ook op de kleinste details, bijvoorbeeld de kleur van een product. Adverteer je met een blauw koffiezetapparaat, maar heb je ook andere kleuren? Leid je bezoekers dan toch naar de pagina met daarop het blauwe koffiezetapparaat.

Google Adwords blunder: onduidelijke call to action

Zoals in het begin van dit artikel aangegeven, heb je vreselijk veel concurrentie in Google Adwords. Dat kan bezoekers keuzestress opleveren: op welke advertentie moeten ze nou klikken? Onze ervaring is, dat een advertentie waarin een duidelijke call to action ontbreekt, veel minder bezoekers oplevert dan een advertentie waarin duidelijk staat wat er van de bezoeker verwacht wordt.

Ook als je alle andere blunders in dit lijstje vermijdt, is de call to action een onmisbaar element van je Google Adwords advertentie. Noem per advertentietekst slechts één actie, zodat bezoekers geen extra keuze hoeven te maken. Wees duidelijk en direct, zodat bezoekers niet na hoeven te denken.

Gebruik voor je call to action bijvoorbeeld kreten als:

    • Bestel nu!
    • Probeer direct!
    • Bekijk de gratis demo!

Google Adwords website laten maken

Aan de slag!

Nu je weet welke vijf blunders je moet vermijden, kun je direct aan de slag om met Google Adwords een weergaloze advertentiecampagne op te zetten. Zijn we nog tips vergeten? Meld ze in de comments hieronder!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink