Als je een e-mail nieuwsbrief verstuurt, wil je wel graag dat mensen hem openen en lezen. Relevante content in de nieuwsbrief is daarvoor niet genoeg. Het eerste wat mensen namelijk van de nieuwsbrief zien, is de onderwerpregel. Die bepaalt of ze de mailing openen of niet. Je kunt dus maar beter zorgen voor een onderwerpregel die scoort! In1week.nl geeft je daarvoor 4 praktische tips.
Gebruik deze 4 tips om ervoor te zorgen dat ontvangers je mailing openen:
- Gebruik cijfers en lijstjes
- Wees heel specifiek
- Vertel waarom en hoe
- Personaliseer je onderwerpregel
Gebruik cijfers en lijstjes
Deze blogpost heet niet voor niets ‘4 tips voor een onderwerpregel die scoort’. Het is onze ervaring dat koppen met cijfers en lijstjes beter scoren dan andere koppen. En dat blijkt ook uit diverse onderzoeken. En wat voor een kop geldt, geldt vaak ook voor een onderwerpregel. Gebruik dus waar het kan, cijfers en lijstjes.
Wees heel specifiek
Op welke onderwerpregel zou jij sneller klikken?
- Opgeruimd staat netjes
- De snelste manier om je huis schoon te maken
- Een schoon huis is gezonder
Je ontvangers hebben geen tijd om na te denken over je onderwerpregel: ze willen meteen weten wat ze kunnen verwachten. En dan nog het liefst zo specifiek mogelijk ook. De eerste en derde onderwerpregel zeggen weinig over de inhoud van de nieuwsbrief, terwijl de tweede onderwerpregel precies aangeeft wat de ontvanger in de mail kan verwachten.
Vertel waarom en hoe
“Waarom katten graag in dozen zitten”. “Zo zorg je dat je gasten zich echt welkom voelen”. “Leer hoe je meer verkeer naar je website trekt”. Blogs met dit soort koppen zijn vaak erg populair: er wordt op social media en in zoekmachines veel op geklikt. Ook de onderwerpregel van je mailing zal vaker aangeklikt worden wanneer je dit soort zinnen gebruikt.
Personaliseer je onderwerpregel
Het personaliseren van je onderwerpregel door de naam van de ontvanger te noemen is een enigszins omstreden tip. Spammers maken er namelijk ook veel gebruik van, en daardoor heeft het bij naam noemen van de ontvanger een negatief imago gekregen. Maar het werkt wel. Het lezen van hun naam in de onderwerpregel van een mailing zal vanzelf de aandacht van je ontvangers trekken. Als je dus zorgt dat de rest van de zin niet te spammerig klinkt, kun je overwegen om de naam van de ontvanger in te zetten om je nieuwsbrief op te laten vallen.
Test je onderwerpregel
Heb je aan de hand van deze tips een goeie onderwerpregel bedacht? Dan is het zaak om te testen of hij ook echt goed werkt. MailChimp biedt daar een handige functionaliteit voor: de A/B Split Campaign. Hiermee zet je eenvoudig een mailing op waarmee je verschillende onderwerpregels kunt testen.
Heb je zelf nog tips en best practices voor het schrijven van een goede onderwerpregel? Deel ze in de comments!