Zorg voor interessante content
Verkoopteksten zijn voor niemand interessant om naar te linken. Een site waar alleen maar teksten over je eigen bedrijf en producten staan, is niet genoeg. Een beter idee is om een blog bij te houden waarin je over onderwerpen schrijft die voor je bezoekers interessant en relevant zijn.
Geen idee waarover je dan zou moeten schrijven? Lees onze blogpost Meer bezoekers op je website: waar ga je over schrijven?
Zet social media in bij het linkbuilden
Leuk blog geschreven? Mensen moeten natuurlijk wel weten dat jij iets interessants te vertellen hebben. Social media bieden een goede gelegenheid om ze dat te vertellen. Maar pas op dat je niet alleen maar links deelt. Zoek echt de interactie op met relevante volgers. De tool Followerwonk kan je helpen om de juiste mensen te vinden.
Houd bij wat er over je gezegd wordt
Elke keer dat iemand op internet iets over jou, je bedrijf of je producten zegt, is een kans voor jou om aan linkbuilding te doen. Google Alerts helpt je daarbij. Met deze tool stel je heel eenvoudig in dat je dagelijks of wekelijks meldingen krijgt van alles wat er op internet over je gezegd wordt. Stel niet alleen meldingen in voor je bedrijfsnaam en je producten, maar ook voor bredere termen die verband houden met je branche.
Elke keer dat er nu iets over een van die onderwerpen gezegd wordt, lees je de bijbehorende tekst en kijk je of er op jouw site informatie staat die iets aan het stuk toe zou kunnen voegen. Als dat zo is, is het een kleine stap om de webmaster van de site een mailtje te sturen met de vraag of hij een link naar die informatie een interessante toevoeging aan zijn site zou vinden.
Komt er in je Google Alerts een vermelding van jouw naam of één van je producten voorbij en wordt er in de bijbehorende content al naar jouw site gelinkt? Benader de webmaster dan ook even met een bedankje voor de verwijzing. Dat kan via e-mail of social media, maar in het geval van een blogpost kun je ook een reactie schrijven op die blogpost.
Focus op relevante sites
Het lijkt misschien een goed idee om links naar je site aan te melden bij zoveel mogelijk websites. Maar dat is niet waar het bij effectief linkbuilden om draait. De belangrijkste factor bij linkbuilden is namelijk niet het aantal links, maar de waarde van die links.
Verkoop je bijvoorbeeld gietvloeren, dan is een link naar je gietvloerensite op een verzamelsite over gietvloeren veel minder waard dan een link naar je site op een goed bezocht blog over wonen en interieur, in een artikel dat de voordelen van verschillende typen vloeren tegen elkaar afweegt.
Niet alleen voor de bezoeker is de waarde van je link dan hoger, maar ook voor jou. Een link op een verzamelsite doet namelijk veel minder voor je PageRank dan een link in zo’n artikel.
Maak en houd je site linkvriendelijk
Je content kan nog zo interessant zijn, als je site niet linkvriendelijk is zullen maar weinig webmasters ernaar willen linken. Een linkvriendelijke site laadt snel, is overzichtelijk ingedeeld en biedt een goede gebruikerservaring.
Loop je website dus regelmatig na om te controleren of alles nog werkt zoals het moet. Voor de laadtijd van je pagina’s kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Google Analytics, daar vind je onder het kopje Gedrag informatie over de gemiddelde laadtijd van elke pagina en tips over hoe je die kunt verbeteren.
Bonustip: heb geduld
Effectief linkbuilden is een kwestie van geduld. Vaak gaat er veel meer tijd overheen dan je eigenlijk zou willen. Maar als je er serieus mee aan de slag gaat, zullen de resultaten uiteindelijk veel beter zijn dan met de sneller manieren van linkbuilding!