Google+ Authorship maakt het mogelijk om je gepubliceerde blogs, artikelen of ander geschreven materiaal te koppelen aan jou als auteur. Het gevolg is dat je in de zoekresultaten op Google, in aanvulling op de standaard Titel, Link en Omschrijving nu ook een auteur genoemd ziet worden. Dit versterkt het kwaliteitsbeeld van de inhoud van je artikel wanneer men deze resultaten ziet in de zoekresultaten op Google Search.
Het resultaat? Google+ Authorship creëert personal branding voor jou als specialist en meer clicks vanuit Google Search naar jouw website. Nu is de vraag: hoe kun je Authorship koppelen aan jouw publicaties? Een stap voor stap uitleg.
Allereerst, waarom Google+ Authorship?
Hoewel Google+ nog niet het meest populaire social media platform is, met nog een grote concurrent in Twitter, Facebook, Pinterest, Instagram… Juist, een hoop andere platforms domineren de sociale media. Maar iets doen met Google+ heeft zo zijn voordelen. Meer en meer lijkt het erop dat gebruik maken van Google+ positieve invloed heeft op het aantrekken van bezoeken uit Google’s zoekmachine.
Uit diverse onderzoeken is gebleken dat Google Authorship bijvoorbeeld de CTR (de mate waarin met klikt op de bijbehorende link: CTR of Click-Through-Rate) verhoogt. Een goede reden dus om deze kleine handeling te verrichten.
Google Plus profiel aanmaken
Allereerst heb je een Google+ profiel nodig. Mocht je deze nog niet hebben kun je deze aanmaken via https://plus.google.com. Voorheen was het zo dat je profielfoto bij de resultaten getoond werd, hoewel dit momenteel uitgefaseerd wordt. Voor de volledigheid dan nog: wanneer je profielfoto bij de zoekresultaten getoond wordt, bepaalt dit ook hoe men het artikel beoordeelt. Kies dus zorgvuldig uit welke foto je bij de resultaten wil tonen, een goede foto zorgt voor een betere CTR (doorklikratio).
Vul naar eigen behoefte de andere velden binnen je profiel aan en dan op naar het koppelen van je website aan je Google+ profiel.
Een link naar je site toevoegen
Makkelijkste manier: WordPress SEO van Yoast.com gebruiken
Aangezien 60% van alle websites met een CMS gebaseerd zijn op WordPress, is de kans groot dat ook jouw website een WordPress website is. Dan maak je het jezelf nog makkelijker wanneer je deze plugin van Yoast.com gebruikt voor je SEO-optimalisatie. De plugin breidt namelijk het profiel uit van je gebruikers met enkele extra regels, zoals je Google+ profiel.
Alternatieve manier: de pagina head handmatig aanpassen
Wat voorgaand voorbeeld voor je doet is bepaalde regels toevoegen aan je pagina informatie (de < head>-tag op je webpagina). Specifiek één regel koppelt de inhoud van een bericht aan jouw Google+ profiel:
< link rel="author" href="https://plus.google.com/109316629063413821136" />
In deze regel code, welke je dus invoegt tussen de < head> < /head> tags, zit een verwijzing verwerkt welke Google ziet als een link naar jou als auteur. Hou er rekening mee dat de link vervangen moet worden door een link naar jouw eigen Google+ profiel.
Waar voeg je deze code in?
Binnen WordPress websites vormen thema’s de basis voor de uitstraling van je website. Ook voor andere platforms geldt, dat de opbouw van de pagina opgesplitst wordt in verschillende bestanden. Zoek binnen je bestanden naar header.php
. Hierin zie je de < head>-tag benoemd worden. Het beste om je te adviseren als je weinig ervaring hebt met code, is om de link toe te voegen vlak voordat de < head>-tag wordt afgesloten:
...
/* Hier kun je jouw link invoegen */
< link rel="author" href="https://plus.google.com/109316629063413821136" />
< /head>
Als je dit correct wil doen adviseren we je een kort overleg je met de ontwikkelaar van je website. Deze zou je uit moeten kunnen leggen hoe je deze regel alleen toe laat voegen op artikelen die je geschreven hebt op de website (of dit voor je moeten kunnen verzorgen). Sla de aanpassingen in de pagina netjes op, zodat je klaar bent om de link naar je Google+ profiel te testen.
Testen
Google biedt een kleine tool welke de pagina controleert op onder andere het toevoegen van de link naar je Google+ profiel. Volg hiervoor deze link om je Google+ koppeling te testen.
Het werkt niet direct
Alles gelukt? Succesvolle feedback van de test-tool van Google? En nog geen resultaten? Google moet de link naar jou als auteur nog verwerken in de zoekresultaten, dus dit kan enige tijd in beslag nemen.
Author Rank opbouwen
Auteurs met een goede reputatie bieden betere content van een hogere kwaliteit. Deze ‘waarde’ bouw je op door interacties omtrent je artikel. Reacties, +1’s, het zijn voorbeelden van hoe de meerwaarde van het artikel in ‘getallen’ uitgedrukt kan worden. Zorg er dus voor dat als je goed wil scoren als auteur binnen Google, dat deze waardes stijgen.