Backlinks als referenties
Wanneer men naar je verwijst met een link kun je dat zien als een referentie. Men refereert namelijk aan jou in een bepaalde context, bijvoorbeeld een vraag of opmerking. Backlinks zijn in feite niet anders: het zijn links naar een specifieke pagina in je website. Dit kan je homepage zijn, maar ook een artikel in je blog of een pagina waarop één van je producten of diensten omschreven wordt.
In een aankomende blogpost zullen we voor deze ‘referenties’ nog verder ingaan op hoe Google jouw pagina indexeert op inhoud. Een voorbeeld van een tabel waarin wat referenties voor een boekhouder benoemd worden:
Nr. | Naam | Antwoord | Introductie | Toelichting |
1 | Jan | “Broekhuizen” | Die vent werkt al jaren voor m’n zwager en z’n schoonmaak-bedrijf |
|
2 | Kees | “van Tongeren” | Die jonge gozer is echt een talent begreep ik |
|
3 | Pieter | “Sjaak van Tongeren” | Dat is m’n zoon, pas cum laude afgestudeerd, echt een aanrader |
|
4 | Arjan | “Duijn” | Hij mag wat kosten, maar deze man werkt dan ook voor topbedrijven |
|
5 | Nico | “Ruiter” | Ze is niet al te duur, maar zorgt er voor dat de aangiftes netjes de deur uit gaan |
|
Weet jij al wie je zou kiezen? Waar baseer je jouw keuze dan op? Precies, niet enkel op de naam en ook niet alleen op hoe vaak iemand genoemd wordt.
Hoeveel websites verwijzen er naar jou? Kwantiteit om relevantie te bepalen
‘Vroegâh’ was het zo dat Google uitging van een plat netwerk waarin de pagina met de meeste backlinks de hoogste relevantie betekenden. Hoe meer er over je gesproken werd, hoe populairder je zou moeten zijn. Geen verkeerd vertrekpunt en in feite nog steeds de basis voor de waardering van een pagina.
PageRank wordt verdeeld over het totale netwerk
De basis van de waardering van een pagina, PageRank genoemd door Google, wordt opgebouwd door te kijken hoe waarschijnlijk het is dat men op een bepaalde pagina terecht komt. Dat doe je door een netwerk in kaart te brengen en te zien hoe men naar elkaar verwijst. Interessant om te benoemen is hoe je dan een waardering geeft aan een website die verschillende links naar buiten toe stuurt. Stel, het internet bestaat uit 100 websites, dan kun je een model als deze uittekenen (courtesy of WikiPedia http://nl.wikipedia.org/wiki/PageRank):
Een aantal belangrijke conclusies hier:
- Jouw uitgaande links geven enkel waarde door, ze creëren geen directe extra waarde
Voorbeeld A ontvangt waarde van D, maar geeft geen waarde door. De waarde van A wordt niet kleiner wanneer ze een link naar bijvoorbeeld D terug zou geven. - Hoe waardevoller de pagina waarop de backlink staat, hoe meer waarde er naar jouw webpagina vloeit
Zie voorbeeld C, er komt maar één link binnen op die pagina, terwijl de waarde van C op plek 2 staat in het totale netwerk. Dat komt doordat B, de grootste uit het netwerk, alleen naar C verwijst en haar volledige waarde dus doorgeeft. - De uitgaande waarde van een pagina is de waarde gedeeld door het aantal uitgaande links (Pw / L)
Een beetje beta wiskunde: Wanneer een pagina een hoeveelheid links (bijvoorbeeld 4) naar andere webpagina’s bevat (L), wordt de paginawaarde (Pw) die doorgegeven wordt aan de andere webpagina Pw gedeeld door L: Pw / 4. Zomaar links verzamelen heeft dus niet altijd zin, je zal waardevolle links moeten aantrekken die waarde hebben in een netwerk.
De waarde van inkomende links wordt bepaald door de waarde van de pagina waar die link vandaan komt
Wanneer B nog een uitgaande link zou plaatsen naar A, zou A groter worden dan C, met één link (!). Dat komt doordat de waarde van B nu enkel vloeit naar C. Als deze verdeeld wordt, zal C de referentie moeten delen met A. A heeft al een referentie (D), dus A zal groter worden dan C.
Wat er vervolgens gebeurde, was dat men zoveel mogelijk links naar een pagina ging genereren. Hele websites werden ingericht om links naar andere websites op te bouwen. In feite, hoe meer websites je kon bouwen, hoe hoger je de score van je website kon krijgen. Niet heel eerlijk, dus werden er door zoekmachines lagen ingebouwd om die links te waarderen.
Dus veel links regelen werkt? Ja, maar de inhoud van de verwijzing bepaalt ook de waarde
Een ander gevolg, is dat pagina’s snel onleesbaar werden. Pagina’s werden volgepropt met zoekwoorden, waardoor de leesbaarheid kwam te lijden onder de inhoud. Dit kwam doordat zoekmachines inhoud van pagina’s waarderen op hoe vaak een zoekwoord genoemd werd (toen nog zonder filter). Dus als een pagina 45x het woord “hypotheek” noemde, moesten zoekopdrachten voor het woord “hypotheek” dit resultaat te zien krijgen, mits de pagina centraal in het totale netwerk staat.
Inhoud bepalen om zoekopdrachten te koppelen aan de plek in een netwerk
Relevantie werd meer en meer bepaald op basis van autoriteit in plaats van kwantiteit. Google en andere zoekmachines hebben daarom de inhoud van jouw site en die van verwijzende sites een sterke waardering gegeven. Dit om binnen al die talloze websites wereldwijd te bepalen waarom nu juist jouw website interessant is. Dit geldt dus ook voor de waarde van je backlinks.
Dus heel veel backlinks heeft geen zin? Zeker wel!
Als je veel links indexeert en dus een voorstelling van een netwerk kunt maken, wordt het van belang om de punten in zo’n netwerk waarde toe te kennen. Specifiek, de bruggen tussen die punten.
Context bepaalt de waarde, ook voor Google
In ons eerdere voorbeeld van de zoektocht naar een boekhouder zagen we al dat de context van je vraagstelling bepaalt welk antwoord voor jou het beste is. Het vertrekpunt voor indexatie wordt nog steeds bepaald door de plek die een pagina inneemt in een netwerk. Hoe meer links naar je website, hoe hoger je terecht komt.
Autoriteit steeds meer boven kwantiteit om relevantie te bepalen
Stel nu dat je reizen naar Schotland aanbiedt. Voor dit voorbeeld zou jouw pagina dezelfde waarde hebben als die van de concurrent. Je mag allebei een link kiezen die dezelfde waarde heeft. Zou je dan liever hebben dat de verwijzende website iets over reizen in Schotland schrijft, of je uitlegt hoe een flatscreen TV van 4 verdiepingen hoog stukvalt als je hem naar beneden gooit? De kwaliteit van de referentie biedt ook voor Google een meerwaarde, want de context van de backlinks bepaalt het onderwerp waarop jouw webpagina geïndexeerd en gewaardeerd wordt.
Ok, wat moet ik dan doen om veel, maar ook goede backlinks te krijgen?
Context creëren
Je wilt een context creëren van onderwerpen en zoekwoorden waarop jij een autoriteit wilt vormen. Vanuit die context ga je schrijven: creëer passende content. Hoe je het beste kan schrijven voor Google en je bezoeker hebben we in eerdere blogposts al uitgebreid behandeld.
Backlinks vragen
Vervolgens schrijf je de partijen aan die waarde hebben in jouw contextuele netwerk. Check de gemiddelde PageRank van een blog op één van hun pagina’s en bepaal of het zin heeft om daar een link te vragen. Schrijf een gastblog, laat de referentie je noemen in een stukje tekst omtrent jouw onderwerp. Waar je het beste kunt kijken voor waardevolle backlinks zullen we in een vervolgblog toelichten.
Backlinks genereren
Schrijf iets interessants! Het gevolg is dat men je stuk interessant vindt, het stuk deelt en er misschien over schrijft met jouw stuk als referentie. Het gevolg is dat jouw interessante stuk een centraal punt wordt in een netwerk, zonder dat je er om hoeft te vragen. Unieke content is king, unieke interessante content is werelds.
Binnenkort meer over actieve link building, hoe je aan meer waardevolle backlinks komt en wat echt zonde van je tijd is omtrent backlinks.