Is de website van jouw bedrijf een aangename site bij gebruik van een mobiele telefoon? Dit is anno 2015 een belangrijke vraag om te stellen over de website van je bedrijf. Meer dan 75% van de Nederlands bevolking heeft toegang tot internet op zijn mobiele telefoon. Dit aantal blijft groeien. In dit artikel een uitleg over de noodzaak van een mobiele website.
- Wat is een mobielvriendelijke website?
- Wat gebeurt er als je website niet mobielvriendelijk is?
- Groot effect op Google bij mobiele websites
- Al zichtbaar in de zoekresultaten
- Ranking factor
- Hoe kun je checken of je een gebruiksvriendelijke mobiele site hebt?
- Is een mobiele website aan te raden?
Wat is een mobielvriendelijke website?
Een mobiele website is een website speciaal gemaakt voor smartphones (en daarbij ook voor tablets). Het zorgt er voor dat je websites makkelijk op je smartphone kunt lezen. Als je een website op je mobiel opent, moet je hem meteen goed kunnen lezen. Dit houdt in dat de tekst prettig is te lezen. Daarnaast moet je gemakkelijk op buttons kunnen drukken met je vingers.
Wat gebeurt er als je website niet mobielvriendelijk is?
Volgens trendwatcher Igor Beuker haakt 40% van de bezoekers af bij een mobiel onvriendelijke website. Er zijn namelijk tal van andere websites met dezelfde informatie of aangeboden diensten die wel mobielvriendelijk zijn. Het is daarom makkelijk voor gebruikers om de tekst op een andere website te lezen. Daarnaast heeft een mobielonvriendelijke website ook consequenties op Google.
Groot effect op Google bij mobiele websites
Google is een groot supporter voor mobielvriendelijke websites. Door verschillende kleine slimmigheden probeert Google invloed uit te oefenen op bedrijven. Op deze manier probeert zij bedrijven te pushen om mobielvriendelijke websites te maken.
Al zichtbaar in zoekresultaten
Op het moment dat je via je smartphone op het internet iets opzoekt, kun je zien of de website mobielvriendelijk is. Als dit zo is, staat er voor de beschrijving ‘Voor mobiel’. Indien gebruikers deze tekst niet zien, zullen ze minder snel de website openen.
Ranking factor
Mobielvriendelijke websites krijgen voorrang op mobiel onvriendelijke websites. Google telt sinds 21 april 2015 de factor mobielvriendelijkheid zwaar mee in de ranking. Dit betekent dat mobiele websites hoger in de zoekresultaten komen op Google. Hoe hoger je in Google komt, hoe meer mensen jouw website bezoeken. Want vaak zoeken mensen niet verder dan de eerste pagina.
Hoe kun je checken of je een gebruiksvriendelijke mobiele site hebt?
Google heeft een gratis test om te kijken of je website mobielvriendelijk is. Via deze link kom je daar direct terecht . Vul de URL van je website in en Google analyseert meteen of jouw website mobielvriendelijk is.
Is een mobiele website aan te raden?
Ja! Het bezoekersaantal maakt een groot verschil bij een mobielvriendelijk website. Daarnaast kom je ook hoger terecht in Google waardoor je site sneller bezocht wordt. In de toekomst blijven de zoekopdrachten op mobiele telefoons vergroten.