Zo bouw je vertrouwen op onder je e-mail abonnees:
- Geef mensen de mogelijkheid tot reageren
- Doe iets met de reacties die je krijgt
- Toon interesse in de mensen op je mailinglist
Geef mensen de mogelijkheid om te reageren
Er zijn natuurlijk vervelender dingen in het leven van je abonnees dan een mailtje krijgen waarop ze niet kunnen reageren. Maar je mist als ondernemer wel een gouden kans om erachter te komen wat mensen nu werkelijk van je e-mails, je producten en je diensten vinden. En eigenlijk is het ook vreemd om je mail te versturen en de mensen op je mailinglist niet de mogelijkheid te geven om iets terug te zeggen. Als je een gesprek voert in het echte leven geef je mensen toch ook de mogelijkheid om te reageren?
Weg dus met dat noreply-mailadres en die geautomatiseerde berichten waarin staat dat je mails naar het afzenderadres niet leest. Verstuur je e-mail nieuwsbrief liever vanaf een gewoon adres en geef duidelijk aan dat je reacties van je abonnees waardeert.
Doe iets met de reacties die je krijgt
De reacties zullen waarschijnlijk niet meteen binnenstromen, zeker als je mailinglist nog niet zo groot is. Maar dat betekent niet dat je dan ook maar geen aandacht hoeft te besteden aan de paar reacties die je wel krijgt. Je bent tenslotte een gesprek aangegaan. Als iemand in het echte leven iets tegen je zegt, negeer je hem ook niet, je zegt iets terug. En ook hier geldt weer: vertrouw daarvoor niet op een autoreply. Dat zou hetzelfde zijn als wanneer je op een feestje een robot voor jou het woord zou laten doen.
Nog beter is het, als je reacties krijgt die iets zeggen over de voorkeuren van je abonnees. Die kun je namelijk gebruiken om je e-mail marketing persoonlijker te maken. Je laat de mensen op je mailinglist op die manier weten dat je echt naar hen luistert en voor hen klaarstaat. Je bent dan niet meer alleen verwikkeld in een gesprek over koetjes en kalfjes, maar bouwt aan het vertrouwen van je abonnees. Handig als je ze iets wilt verkopen!
Toon interesse in de mensen op je mailinglist
Als je maar weinig respons krijgt vanuit je mailinglist, kan het zijn dat je abonnees vinden dat je te weinig interesse in hen toont. Gebruik je e-mail nieuwsbrief dus ook om vragen te stellen, in plaats van puur om ze te vertellen wat jij hen te bieden hebt. Wil je bijvoorbeeld iets weten over hun persoonlijke voorkeuren? Vraag er dan gewoon naar. Maar doe het wel op een oprechte, beleefde manier. Dat zou je in een gewoon gesprek toch ook doen?
Pluk de vruchten van je mailinglist!
Deze drie tips draaien dus eigenlijk maar om één ding: luisteren. En niet één keer, of een tijdje, maar altijd. Pas de tips structureel toe en je zal zien dat je na verloop van tijd een mailinglist opbouwt die bestaat uit mensen die het leuk vinden om van je te horen en het gesprek met je aan te gaan. Mensen die op jou vertrouwen om ze te helpen als ze een probleem of behoefte hebben die jij kunt oplossen met de producten of diensten die je biedt.