Om met de deur in huis te vallen, likes kopen werkt niet altijd zo voordelig als likes aantrekken voor je zakelijke Facebookaccount. Door een like geef je aan dat je iets leuk vindt en zitten berichten van die pagina op jouw tijdlijn. Het aantrekken van likes kost tijd, moeite en mogelijk een sterk merk dan simpelweg de likes ‘kopen’. Dus welke richting past het beste voor jouw bedrijf? In dit stuk een korte uiteenzetting van de belangrijkste afwegingen.
Facebook voor starters
Bereik creëren
Stel, je bent net gestart met een zakelijk Facebookaccount. Je besteedt aandacht aan je status updates en probeert leuke, interessante en deelbare content te schrijven. Wie gaat die statussen nu zien op zijn of haar tijdslijn? Het is zinvol om zoveel mogelijk likes op je Facebookaccount te hebben, zodat je berichten ook gezien worden.
Geloofwaardigheid
Hoe meer likes je hebt, hoe geloofwaardiger je als bedrijf overkomt. Als je een Facebookpagina bezoekt, kijk je vrijwel altijd hoeveel likes de pagina heeft. Maar moet je likes kopen of aantrekken?
Likes kopen voor een kickstart
Om snel indruk te maken, kun je een eerste boost te geven aan de hoeveelheid likes die je pagina heeft. Dat kan met het kopen van likes. Je kunt op twee manieren likes kopen, op een legale en illegale manier.
Op de legale manier kun je tegen een betaling advertenties op Facebook plaatsen om aan je likes te komen. Onder de voor jou geschikte doelgroep kun je een of meer updates gesponsord onder de aandacht brengen. Je kan bij je gesponsorde updates aangeven welke doelgroep je wilt aanspreken. In de werkelijkheid blijkt het niet altijd even goed te werken. In dit filmpje van een wetenschappelijke YouTube-kanaal wordt er duidelijk uitgelegd wat er gebeurt indien je advertenties op Facebook koopt.
Er zijn meerdere bedrijven die illegaal Facebook likes verkopen. Wanneer je likes koopt, krijg je ze vaak uit het buitenland. Bedrijven die deze diensten aanbieden, betalen mensen uit bijvoorbeeld Turkije, India of Pakistan om jouw Facebookpagina te liken. Fijn voor een boost, minder interessant als bijdrage aan je marketingdoelstellingen.
Let op je “Edgeranking”
“Edgeranking” is de interactie die jij hebt als gebruiker met Facebook. Als mensen jouw statussen liken en reageren op je statussen krijg je een hogere Edgeranking toebedeeld door Facebook. Dit houdt in dat meer mensen jouw Facebookberichten zien op je tijdlijn. Meer likes zorgen dus niet automatisch voor een veel groter bereik, het gaat in sommige gevallen zelfs ten koste van de Edgeranking.
Een buitenlander heeft vaak geen interesse in jouw bedrijf. Sterker nog, ze kunnen jouw Nederlandse Facebookpagina niet eens lezen. Zij zullen nooit berichten liken die jij plaatst en zij zorgen al helemaal niet voor interactie op je Facebookpagina. Dit geldt ook voor de gekochte Nederlandse likes.
Daarnaast staat Facebook het niet toe dat bedrijven likes verkopen en is sinds 2012 bezig met het verwijderen van nepaccounts en valse likes. Het kan dus voorkomen dat je extra likes krijgt voor een korte duur.
Likes aantrekken
Als je liever likes aantrekt, moet je aan de slag op Facebook. Creëer goede content op je Facebookpagina. Zorg voor een goed verhaal en zet vooral (voor jouw doelgroep) interessante berichten op je pagina. Je doelgroep houdt er niet van om alleen maar te lezen waarom jouw organisatie zo goed is. Zij willen dingen lezen waar zijzelf iets aan hebben. Daarnaast is interactie erg belangrijk. Stel je doelgroep vragen waarover een goede discussie kan ontstaan en beantwoord vragen van de geïnteresseerden in jouw bedrijf.
Wat moet je uiteindelijk doen?
Uiteindelijk moet je zelf de afweging maken. Voor de geloofwaardigheid van je Facebookpagina kun je ervoor kiezen om een keertje likes te kopen. Hier is niks mee aan de hand, maar weet wel dat je hier geen fans mee koopt. Om je doelgroep te bereiken kun je het beste likes aantrekken. Dit doe je via een goed Facebookaccount, goede content en door middel van goed ingerichte advertenties op Facebook gericht op jouw doelgroep.