WhatsApp als nieuwsbron
Onder andere het NRC gebruikt de berichtenapp WhatsApp alweer een tijdje om nieuwsalerts naar geabonneerde gebruikers te sturen. En dat blijkt goed te werken. Hoewel NRC geen inzicht geeft in de cijfers, doet BredaVandaag dat wel, en Marketingfacts schreef er een blog over.
Uit de cijfers van BredaVandaag blijkt, dat de inzet van WhatsApp een duidelijke invloed heeft op het websitebezoek. Vooral breaking news doet het goed: een alert over de vondst van een babylijkje in Den Haag werd door 84 procent van de gebruikers aangeklikt. Een bericht over de burgemeesterswissel in Breda werd zelfs door 114 procent van de gebruikers aangeklikt. Waarschijnlijk stuurden gebruikers het bericht door naar vrienden of klikten ze de link zelf meerdere keren aan.
Je nieuwsbrief via WhatsApp?
Al met al is er een stijgende lijn te zien in de CTR van de alerts die BredaVandaag via de berichtenapp verspreidt. Maakt dat WhatsApp ook interessant voor bedrijven die hun e-mail nieuwsbrief graag willen vervangen door een WhatsApp-kanaal, om op die manier nog directer in contact te komen met hun lezers? Je zou waarschijnlijk denken van wel.
Maar helaas, uit de cijfers van BredaVandaag blijkt dat de meeste gebruikers niet zitten te wachten op commerciële content. Ze zien de berichtenservice als een persoonlijk kanaal om contact te kunnen onderhouden met mensen in hun naaste omgeving. Op reclameboodschappen zitten ze niet te wachten. En hoe informatief je nieuwsbrief ook is, zo’n nieuwsbrief wordt toch door de meeste mensen gezien als een reclame-uiting.
WhatsApp toch zakelijk gebruiken
Voorlopig lijkt het er dus niet op dat WhatsApp de e-mail nieuwsbrief zal gaan vervangen. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal gaan gebeuren. Er was tenslotte ook ooit een tijd dat er op Facebook en Twitter geen gesponsorde content en advertenties te vinden waren.
Intussen kun je WhatsApp evengoed wel zakelijk inzetten, al is het dan niet om nieuws te delen. De berichtenservice is tenslotte gemaakt voor tweerichtingsverkeer, en dat maakt hem heel geschikt voor bijvoorbeeld klantenservice.
Deelmogelijkheden voor je e-mail nieuwsbrief
Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat je jouw e-mail nieuwsbrief dan dus maar niet deelbaar moet maken via WhatsApp. Zeker als jouw nieuwsbrief ook via mobiele apparaten gelezen wordt, is het handig om hem ook te voorzien van een button waarmee de ontvanger hem via WhatsApp kan delen.
Je kunt daarvoor bijvoorbeeld de plugin Share Buttons by Add to Any gebruiken. Of ga naar WhatsApp Sharing en creëer je eigen WhatsApp-deelknop.
Wat denk jij dat de toekomst voor WhatsApp als marketingkanaal gaat brengen? Praat mee in de comments!