“Onderzoeken hebben een hoger click-ratio aangetoond … maar Mueller geeft aan dat de resultaten na de aanpassing geen invloed hierop zullen hebben.”
Zo schrijft Danny Goodwin op SearchEngineWatch.com, naar aanleiding van de aankondiging door John Mueller, Webmaster Trends Analyst bij Google, op zijn Google+ pagina.
De profielfoto maakt in deze context deel uit van de Google+ Authorship, het benoemen van de auteur bij een artikel of blog in de zoekresultaten van Google. Zinloos om nu je naam als auteur te claimen? Ik denk het niet, dit om een aantal redenen:
- De waardering van anderen voor één van jouw stukken beïnvloedt de positie van de pagina op Google Search
- De verwijzing naar de auteur verdwijnt niet volledig, en zal naar verwachting meerwaarde blijven creëren
Beïnvloeding van de positie in Google’s zoekresultaten middels Authorship
Wanneer je Authorship toepast op je stukken via Google+ zullen mensen in jouw Kringen deze binnen hun account terug zien komen en hun waardering hiervoor kunnen geven. Dit is van invloed op de positie waar dit artikel terugkomt in de zoekresultaten. Artikelen met één of meer +1’s van anderen uit jouw netwerk komen hoger in de resultaten terecht.
Je naam wordt nog steeds genoemd, samen met de datum
De waardering voor een artikel komt ook voort uit de autoriteit die de auteur heeft, gecombineerd met de actualiteit van de uiting. Beiden zien we ook na de verandering nog steeds terugkomen, wat van invloed zal zijn op de mate waarin men klikt op jouw pagina in de zoekresultaten. Een bericht uit 2008 kan nog steeds erg relevant zijn, maar de ontwikkelingen rondom SEO anno 2014 zijn mogelijk relevanter dan die van 2008. Iets waar Google overigens in de presentatie van zoekresultaten ook rekening mee houdt.
Samenvattend, nog steeds Google+ Authorship claimen
Als je de tijd kan vinden om je Kringen wat uit te breiden op Google+: gewoon doen. Vervolgens je domein als autoriteit en auteur claimen: gewoon doen. Het heeft nog steeds een positieve invloed op de vindbaarheid van je content.