Een recent onderzoek onder enkele grootgebruikers heeft een bijzonder handzaam lijstje aan do’s en don’ts opgeleverd als het om e-mail nieuwsbrieven en e-mail marketing gaat. In het DDMA Usability onderzoek e-mailnieuwsbrieven komen voor de hand liggende, interessante, maar ook verrassende conclusies terug. Hier de meest opvallende bevindingen, tips en how to’s.
Puntgewijs de samenvatting van het usability onderzoek e-mailnieuwsbrieven
14 (klanten van) leden van de DDMA hebben meegedaan aan dit onderzoek naar effectieve e-mail marketing. Denk hierbij aan namen als AllSecure, Kia, Ziggo, Ohra, Essent, PostNL en het WWF. Met deze uiteenlopende branches kan gezegd worden dat het onderzoek en de resultaten hieruit breed toepasbaar moeten zijn. Zoals omschreven in de samenvatting van het onderzoek zijn dit de belangrijkste punten als het gaat om effectievere e-mail nieuwsbrieven:
Eerste indruk in de inbox
- Zorg dat de onderwerpregel van je e-mail nieuwsbrief de nieuwsgierigheid danwel interesse wekt van de ontvanger
- Interessant: Het resultaat verbetert sterk wanneer de afzender en de onderwerpregel goed bij elkaar aansluiten
Inhoud van de e-mail nieuwsbrief
- Interessant: Men leest het bericht beter wanneer het eerste stuk van de nieuwsbrief, je artikel of blogverwijzing, aansluit op de onderwerpregel (hier later in dit stuk meer over).
- Zorg dat je in de nieuwsbrief je richt op relevante en actuele inhoud, het liefst bedrijfsgerelateerd
- Om de aandacht goed te focussen, zorg je dat je item met de hoogste prioriteit qua opmaak in je e-mail nieuwsbrief er uit springt
- Interessant: Een welkomsttekst moet kort zijn, of soms zelfs liever niet opgenomen
Inhoudsopgave
- Structuur is van belang blijkt, want een belangrijke conclusie is dat het resultaat verbetert wanneer er een inhoudsopgave is toegevoegd aan de e-mail nieuwsbrief. Hierbij verwacht met wel dat de verwijzing ze doorstuurt naar een passende, bijbehorende landingspagina.
- Interessant: Zorg in je inhoudsopgave voor ankers. Dat zijn verwijzingen binnen je nieuwsbrief naar het bijbehorende artikel die ervoor zorgen dat het te lezen item netjes in het midden van de pagina wordt getoond.
Lay-out
- Belangrijk is dat je inhoudelijk maximaal 5 artikelen opneemt in je e-mail nieuwsbrief
- Gebruik je afbeeldingen? Zorg dat je bij een verticale indeling van de e-mail nieuwsbrief de grafische content aan de ene kant staan en de tekstuele inhoud consequent aan de andere zijde toont
- Zorg er dan ook voor dat de afbeeldingen passen bij de inhoud en de aandacht trekken
- Qua kleurstelling werken frisse kleuren het beste, waarbij deze netjes aansluiten bij de vormgeving van de de organisatie. Zorg dat de vormgeving op consequente wijze in de gehele e-mail nieuwsbrief wordt doorgevoerd
- Interessant: Wit werkt niet altijd voordelig in e-mail nieuwsbrieven. Dit mag dus niet de overhand hebben. (red. mogelijk omdat de e-mailing dan gezien wordt als 13 in een dozijn, hier zo direct meer over)
- Zorg voor contrast tussen de inhoud en de omliggende ‘leegte’ door een kader of een lichte achtergrondkleur.
Landingspagina
- Zorg dat bij verwijzing naar een landingspagina deze aansluit op de nieuwsbrief. Dit zowel qua vormgeving, indeling als opmaak.
- Logischerwijs dien je er voor te zorgen dat de inhoud van de landingspagina goed overeenkomt met de inhoud van het artikel in je e-mail nieuwsbrief
Belangrijke en interessantste bevindingen omtrent de optimalisatie van e-mail nieuwsbrieven
Een aantal belangrijke conclusies uit het onderzoek lichten we nog wat verder voor je toe.
Het resultaat verbetert sterk wanneer de afzender en de onderwerpregel goed bij elkaar aansluiten
In onderstaand voorbeeld een vrij heldere uitleg van hoe de afzender en onderwerpregel aan dienen te sluiten. Hou hier rekening mee door bijvoorbeeld in je campagne er voor te zorgen dat de naam van de afzender aan te passen aan de inhoud van je bericht.
Men leest het bericht beter wanneer het eerste stuk van de nieuwsbrief, je artikel of blogverwijzing, aansluit op de onderwerpregel
Korte lijsten en een eenduidige boodschap zijn in mijn optiek altijd een prioriteit in e-mail marketing. Het is een bijzonder vluchtig en vaak impuls-gedreven marketing instrument. Dit voorbeeld versterkt de kracht van eenduidigheid, waarin je meer succes is ontstaan voor PostNL dan voor MoneYou:
Een welkomsttekst moet kort zijn, of soms zelfs liever niet opgenomen
Zorg bij lange berichten voor een inhoudsopgave voor ankers, verwijzingen binnen je nieuwsbrief naar het bijbehorende artikel wat er voor zorgt dat het te lezen item netjes in het midden van de pagina wordt getoond
Een interessante toelichting werd gegeven bij dit onderzoeksresultaat:
Een inhoudsopgave in een nieuwsbrief valt op. Deze werd namelijk vaak bekeken door de respondenten. Een inhoudsopgave vindt men overzichtelijk. De lezers zien dan in één oogopslag wat er in de nieuwsbrief aan bod komt en of dit interessant en/of relevant is.
Daarentegen verwachtten de respondenten wel dat het klikken op een item in de inhoudsopgave leidt naar een landingspagina met meer informatie. De link is echter een anker naar een artikel binnen de nieuwsbrief.
Je kan het jezelf dus ook makkelijker en effectiever maken door bij elk bericht wat je opneemt in je nieuwsbrief een passende landingspagina toe te voegen. Ook handig wanneer je een nieuwsbrief verstuurt met je laatste blogposts: een korte inhoudsopgave bovenaan je e-mail nieuwsbrief zorgt naar mijn verwachting dan voor meer traffic naar je website, in plaats van dat men in de mailbox blijft om de boodschap op te nemen.
Wit werkt niet altijd voordelig in e-mail nieuwsbrieven. Dit mag dus niet de overhand hebben
Frisse, contrasterende kleuren lijken goed te werken in e-mailings. Een belangrijke uitspraak in de onderzoeksresultaten is dat een overwegend witte e-mail nieuwsbrief weinig overtuigend wordt ontvangen. Pas dus op gepaste wijze kleurgebruik toe om het contrast te verhogen en je boodschap effectiever over te brengen. Dit kan door het gebruik van kleurvlakken en passende afbeeldingen zoals ook te zien in onderstaande voorbeelden.
Benieuwd naar hoe deze tips gebruikt kunnen worden in MailChimp?
In een aankomend artikel zullen we ons meer uitwijden op hoe deze onderzoeksresultaten ingezet kunnen worden in praktijkvoorbeelden.
Teveel werk? Lastig? Wij maken er met plezier ons werk van
Hoewel we ons blog niet teveel commercieel willen laden, laten we je zeker bij dit soort inhoudelijke berichten graag weten dat we je hiermee graag verder helpen. Het kan wat overweldigend zijn om al deze inhoud mee te nemen in de opmaak van je nieuwe, of optimalisatie van je bestaande e-mail nieuwsbrief. Regelmatig mogen we e-mail nieuwsbrieven opmaken voor onze klanten en we helpen je graag bij het optimaliseren van jouw bericht.
Ons uitgangspunt is dat we je middels onze blog willen helpen het zelf te kunnen met ons advies, zodat we je nooit hoeven te verplichten om iets bij ons af te nemen. Wanneer je het zelf niet redt om welke reden dan ook, pakken we bij in1week.nl ook graag de opmaak en verzending van je e-mail nieuwsbrief graag voor je op.