Deze vragen helpen je website op weg naar 2015:
- Heb je toptaken geformuleerd?
- Heb je de kleuren van je website aangepast?
- Is je homepage overzichtelijk geordend?
- Bevat je website transparante lagen?
- Gebruik je nog steeds commerciële stockfoto’s?
- Is je site de nineties al ontgroeid?
Wat komen al die mensen op je website eigenlijk doen?
De tijd dat bezoekers je website helemaal doorlazen, is echt voorgoed voorbij. Tegenwoordig komen de meeste bezoekers maar voor één ding op je website. Aan jou de taak om uit te zoeken wat dat ene ding precies is en daar een toptaak van te maken.
Verschillende bezoekers kunnen natuurlijk verschillende doelen hebben. Daarom is het raadzaam meerdere toptaken te identificeren. Een bestelling doen, een afspraak maken, antwoord op een vraag krijgen, het zijn allemaal voorbeelden van populaire toptaken. Zet ze bovenaan je website voor maximaal effect, en pas op dat je niet overdrijft. Twintig toptaken aanbieden is niet nodig, een stuk of vier is genoeg.
Balans is het nieuwe contrast
Schreeuwende, felle kleuren die scherp met elkaar contrasteren zijn zooo 2014! De kleuren van 2015 zijn in balans met elkaar en hebben een natuurlijke uitstraling. Denk aan zalmroze, koperrood, amber en grijsblauw.
Zeg het met vlakken
Heb je vorig jaar gekozen voor een lange homepage waarop in het kort alle informatie te vinden is die je bezoeker nodig heeft? Dan heb je hem waarschijnlijk opgedeeld in verschillende vlakken. Dat is ook in 2015 nog steeds de beste manier om je website overzichtelijk te houden. Gebruik egale kleuren om je homepage in vlakken te verdelen.
Een doorzichtige website
Transparante lagen op je website opnemen geeft je de mogelijkheid om in een flat design toch de illusie van meerdere lagen te geven. Bovendien zorgen ze ervoor dat voor- en achtergrond één geheel worden, ook als ze totaal niet bij elkaar lijken te passen.
Het zijn nep echte mensen
Gladde, gelikte stockfoto’s kunnen anno 2015 echt niet meer. We willen echte mensen zien, geen perfecte fotomodellen. Die laatste zijn ongeloofwaardig en komen onbetrouwbaar over. Maar hoe echt moeten de mensen die anno 2015 je website zullen bevolken eigenlijk zijn? Nou ja, ook weer niet te echt, natuurlijk. Ze moeten nog wel jeugdig, slank en fris ogen. Maar warrig haar, wat rimpeltjes, een paar scheve tanden en een tattoo kunnen best.
Ook de setting waarin je deze ‘nep echte’ mensen ziet, moet realistisch overkomen. Een zakenman die in pak en stropdas over een atletiekbaan rent, kan dus echt niet meer.
Weg met de nineties
Vroeger waren de hoeken van je website allemaal negentig graden. Maar de laatste tijd zien we steeds meer schuine lijnen in webdesign. Dat is mogelijk door de komst van CSS3 en Scalable Vector Images (SVG). Schuin afgesneden foto’s en scheve kleurvlakken zijn niet alleen mooi, ze stralen ook frisheid en creativiteit uit.
Natuurlijk hoef je de hoek van negentig graden niet helemaal te verbannen uit je design, maar als je echt met je tijd mee wilt, verwerk je op zijn minst een paar hoeken van 23, 40 of 18 graden in je website.
En? Is je website er klaar voor?
Wil je zeker weten dat je website helemaal klaar is voor 2015, dan kun je er natuurlijk voor kiezen om hem helemaal te laten redesignen. Dat kan al in 1 week. Meer weten? Neem gerust even contact met ons op!