Weblog

“Ik wil kosteloos hoog in Google komen” – Kan dat?

Een van de meest gestelde vragen voor een nieuwe website: “Komen we dan ook hoog in Google?” Een vraag zonder eenduidig antwoord, omdat ‘hoog in Google’ niet bestaat. Niet zonder de vraag verder te specificeren. Hierbij de handvatten en vragen die je jezelf moet stellen om als starter te scoren op Google.

 

Een kort overzicht van de stappen:

 

twitter-gesprek-rebelbyconcept

 

“Kosteloos hoog in Google”

Gisteren vroegen we “Welke vragen zou jij graag beantwoord zien als het gaat om je #website? We beantwoorden ze graag op onze blog!” op ons Twitter-account. Daaropvolgend had ik een gesprek met RebelByConcept, een bedrijf in weddingplanning, waarbij ze zelf aangaven nogal een ‘noob’ te zijn met SEO. Maar, ze wilden wel graag zelf aan de slag om ‘hoog’ in Google te komen. Een prima vertrekpunt, nu nog de handvaten. Het leek me zinvol hier nog wat verder op in te gaan en gehoor aan de vraag te geven.

 

Stap 1. Wat betekent kosteloos hoog in Google terecht komen?

In een post over interessante SlideShares die ingaan op social media, noemden we de nummer 5 in de lijst: Hoe bepaal je de ROI van iets?. Kosteloos bestaat niet en de waarde van je investering hangt af van het resultaat. “Dat kost tijd” is wat men zegt, wat hier ook de essentie is, resultaat kost altijd tijd en / of geld. Kosteloos hoog in Google terecht komen bestaat dus niet, maar als je uit wil gaan van “geen kosten maken”, dus het geld in de portemonnee houden, dan zul je jezelf moeten disciplineren en opleiden.

Goed, het vertrekpunt is bepaald: nu de handelingen om bovenin terecht te komen.

 

 

Stap 2. Wat betekent “Hoog in Google” voor jou?

Wat moet er precies bovenin Google terecht komen? En waar? Hoog in Google is een kreet geworden zonder dat het doel van belang is. Een soort “We moeten iets met social media” toen Hyves nog piekte.

Wat wil je hoog in Google hebben?
Een aantal voorbeelden van ‘hoog in Google’, onderwerpen die je zou willen zien verschijnen bovenin de zoekresultaten wanneer je Google gebruikt:

  • Je bedrijfsnaam
  • Je producten of diensten
  • Je projecten of cases
  • Je blogposts
  • Jouw naam

Welk woord moet er ingetoetst worden om je resultaat te willen zien?
Eerder schreven we al over de noodzaak van de longtail, zeker met de Panda update van Google’s zoekmachine. Dus, waar moet er op gezocht worden? “Makelaar”, “Makelaar Gouda”, of “Aankoop makelaar Gouda”? Die laatste is namelijk een mooi longtail zoekwoord, waar je met de juiste aandacht prima mee kan scoren. Die eerste, dat wordt een bijzonder grote opgave, omdat concurrenten en overkoepelende partijen op datzelfde zoekwoord (bewust of onbewust) scoren.

Waarnaar moet de vermelding in Google verwijzen?
Moet de vermelding naar je website leiden? Je LinkedIn pagina? Je Facebook acccount? Je Twitter profiel? Met het antwoord op deze vraag weet je ook aan welk platform je inhoudelijk aandacht moet besteden. Of aan welke pagina, want een verwijzing naar je website kan net zo goed (vaak liever) naar een specifieke pagina in je website leiden.

Waar in welke regio wil je opvallen?
Lokale SEO is een springplank naar betere resultaten op landelijke resultaten. Wil je overal ter wereld, tegelijk, alle klanten bereiken voor een offerte? Of wil je jouw business uitbouwen? In welke regio? Zorg dat je dat opschrijft om op te nemen in je zoekwoorden analyse.

 

 

 

Stap 3. Schrijven: Hoeveel tijd kun je besteden aan hoog in Google terecht komen?

Zoekmachine optimalisatie, of SEO, is in veel gevallen hard werken en geduld opbrengen. Al is het alleen omdat Google de leeftijd van een website of webpagina meeneemt in de waardering van de pagina in de zoekresultaten. Kun je de discipline opbrengen om maandelijks, wekelijks, dagelijks je website uit te breiden en te optimaliseren om hoog in Google terecht te komen?”

Je weekindeling
Elke dinsdag versturen we onze wekelijkse nieuwsbrief. We hebben ons voorgenomen om elke week dan ook minimaal twee blog posts te publiceren. Waarom? Omdat we via Twitter, de nieuwsbrief, Facebook en Google’s zoekmachine onder de aandacht komen met onze ideeën en expertise. Goed voor de business en een leuke manier om wat bij te dragen aan de professionalisatie van het web. Dat betekent dus elke dinsdagochtend, voor 12.00u, twee berichten geschreven hebben. Elke week… Ja, elke week.

Moet je dan elke week bloggen? Over de frequentie van hoe vaak je een bericht online moet brengen valt te twisten, maar als je jezelf wil meten, meet je dan aan je concurrentie. Hoe vaak brengen zij iets online? Staan ze hoog in Google? Pas dan dezelfde frequentie toe, of vaker.

“Waar ga ik dan over schrijven?”
Daar heb ik gelukkig een vrij kort antwoord op voor je: lees dit blog van ons over waar je over moet schrijven voor Google en je bezoekers.

“Maar ik ben helemaal geen schrijver!”
Dat kan, gelukkig kunnen we je dat ook wat makkelijker maken. Lees hier over de opzet van een passend artikel welke je bezoekers en Google kunnen waarderen.

 

 

Stap 4. Backlinks voor je website aantrekken

Volgende week brengen we nieuwe artikelen online over hoe backlinks nu precies werken, hoe je ze kunt verzamelen en wat je juist wel en niet moet doen voor een goede online reputatie. Tot die tijd kan ik je dit gratis eBook adviseren, waarin ook uitgebreid ingegaan wordt op het genereren van backlinks: links naar jouw website die de waarde van je website doen stijgen.

 

 

Stap 5. Probeer te snappen hoe Google’s zoekmachine werkt

Best een opgave, zelf heb ik inmiddels 12 jaar ervaring met de realisatie van websites en 8 jaar professioneel ervaring met SEO. Maar ook daarvoor is Google je beste vriend, er staat ongelofelijk veel informatie online over hoe SEO precies werkt. Onderstaand schema toonden we al eerder in ons bericht over hoe de basics van SEO nu precies werken.

wordpress-seo-website-vindbaar-maken

Tijd, discipline, aandacht, kennis, ervaring en doorzettingsvermogen

Het wordt een cliché als ik even ophaal welke blogs ik wel niet heb zien roepen dat dit allemaal punten zijn die je nodig hebt voor SEO. Maar het is niet anders: om hoog in Google te komen heb je tijd, discipline, aandacht, kennis, ervaring en doorzettingsvermogen nodig. Lees, probeer, maar bekijk vooral je webstatistieken om je kleine successen te vieren. En besef je vooral dat als de telefoon overgaat of een e-mail binnenkomt met een nieuwe klant, dat SEO hier mogelijk danwel niet volledig aan bijgedragen kan hebben.

Succes!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink