Geef elke plaatsnaam een eigen pagina
Het is heel eenvoudig om ervoor te zorgen dat je website goed gevonden wordt in meerdere steden. Ook als je bedrijf in een hele andere plaats gevestigd is. Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is elke stad waar je gevonden wilt worden, een eigen pagina op je website te geven. Ben je coach in Alkmaar, maar werk je ook op locatie in bijvoorbeeld Utrecht, Zwolle en Nijmegen? Maak dan voor elk van die drie plaatsen een pagina aan op je website.
Unieke teksten, ook bij lokale SEO belangrijk
De inhoud van die pagina’s hoeft in principe niet al te veel af te wijken van de pagina voor Alkmaar. Je gaat tenslotte niet ineens hele andere diensten aanbieden als je in Nijmegen werkt. Maar voor de beste resultaten met lokale SEO is het wel raadzaam om drie regels tekst aan het begin van elke pagina toe te voegen die specifiek over de stad in kwestie gaan.
Maak ook niet te veel pagina’s aan die grotendeels dezelfde tekst bevatten. Google houdt namelijk niet van duplicate content, en dat kan je zoekresultaten dus negatief beïnvloeden. Werk je in een groot aantal plaatsen, dan is het beter om per plaats een unieke tekst te schrijven. Ook dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, als je bij het schrijven van die teksten uitgaat van de plaats in kwestie en de mensen die er wonen.
Lokale vragen beantwoorden
We hebben het al vaker gezegd: je teksten zijn beter en interessanter als ze vragen van je klanten beantwoorden. Ga je met lokale SEO aan de slag, dan is het dus raadzaam om bij het bepalen waar je over gaat schrijven, ook rekening te houden met de vragen die mensen in een bepaalde stad of regio stellen. Mensen die in de Randstad wonen leiden een heel ander leven, en lopen dus waarschijnlijk tegen hele andere vragen aan, dan mensen die op het platteland van Friesland wonen.
Lokale kenmerken noemen
Verdiep je bij het schrijven van teksten voor je website of blog ook eens wat verder in de steden en dorpen die je gebruikt voor je website. Welke buurten en wijken zijn er in die plaatsen te vinden? Gebruik die namen ook een paar keer in je teksten. Zijn er unieke bezienswaardigheden te vinden, of worden er evenementen gehouden? Noem die dan in je tekst. In Alkmaar heb je bijvoorbeeld de Molen van Piet en het huis met de kogel, het Alkmaars Ontzet en Kaeskoppenstad, en natuurlijk de Kaasmarkt.
Vergeet de afbeeldingen niet!
Net als bij ‘gewone’ SEO spelen afbeeldingen ook een grote rol bij lokale SEO. En dan met name de alt-tags en de onderschriften, die leest Google namelijk ook. Pas ze dus aan voor de plaats in kwestie. De tips uit ons artikel over het vindbaar maken van afbeeldingen zijn trouwens ook prima toepasbaar als je afbeeldingen wilt gebruiken om je lokale SEO-resultaten te verbeteren.
Afbeeldingen: Freepik op www.flaticon.com / Licentie: CC BY 3.0