Alleen een aanmeldformulier op je website plaatsen, is niet genoeg. Om een lezersbestand op te bouwen, is het belangrijk om ook actief nieuwe lezers voor je nieuwsbrief te werven. Dat is gelukkig niet zo moeilijk als het klinkt. Je kunt namelijk gewoon beginnen met je bestaande zakelijke relaties. Je weet al dat zij geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.
Bestaande relaties worden nieuwe lezers
De meest eenvoudige manier om van bestaande relaties nieuwe lezers te maken is door de aanmelding voor de nieuwsbrief tot onderdeel van het bestelproces in je webshop te maken. Als iemand iets bestelt en zijn gegevens invult, kan hij dan ook een hokje aanvinken waarmee hij aangeeft je nieuwsbrief te willen ontvangen. Je mailinglist groeit zo eigenlijk zonder dat jij er iets voor hoeft te doen. Let op: je mag dit hokje niet standaard aangevinkt laten staan, de klant moet er echt zelf voor kiezen.
Je mailinglist laten groeien met je e-mailhandtekening
Neem ook een link naar het aanmeldformulier op in je mailhandtekening, zodat je ook de mensen die je benaderen met een offerte-aanvraag of een informatie-aanvraag op je nieuwsbrief kunt wijzen. Dat zijn immers ook bestaande relaties met interesse in jouw aanbod. Ook mensen die je op een netwerkborrel hebt ontmoet en mensen met wie je regelmatig samenwerkt behoren tot je bestaande relaties.
Trek nieuwe lezers over de streep
Bestaande relaties kunnen ook mensen zijn die jouw website een paar keer bezocht hebben. Blijkbaar hebben die mensen ook interesse, maar twijfelen ze nog. Maar je kunt ze niet rechtstreeks benaderen, omdat je niet weet wie het zijn. Om ze toch over de streep te trekken, kun je ze een beloning aanbieden in ruil voor hun inschrijving op jouw mailinglist.
Die beloning moet natuurlijk wel iets zijn waar ze direct wat aan hebben. Denk bijvoorbeeld aan een gratis e-book met praktische tips, een gratis e-cursus of een voucher waarmee ze korting kunnen krijgen op hun eerste bestelling.
Bestaande lezers werven nieuwe lezers
Als je het goed aanpakt, zal je mailinglist met bovenstaande tips al snel beginnen te groeien. Maar naast bestaande relaties wil je natuurlijk ook graag nieuwe klanten aantrekken. Gelukkig kun je daarvoor je bestaande lezers inzetten. Door in je nieuwsbrief social media-buttons en een tell-a-friend optie op te nemen, geef je bestaande lezers de mogelijkheid je nieuwsbrief te delen met mensen voor wie de informatie die erin staat ook interessant is.
In MailChimp kun je deze mogelijkheden heel eenvoudig toevoegen aan elke campagne die je verstuurt. En als de informatie in je nieuwsbrief ook daadwerkelijk het delen waard is, zullen je bestaande lezers dat ook graag doen.
Aandacht moet je eerst verdienen, dan pas kan je mailinglist groeien
Maar daar zit hem natuurlijk net de kneep, want welke informatie is nou het delen waard? Waar moet je precies over schrijven in je nieuwsbrief? Die vraag is eigenlijk vrij eenvoudig te beantwoorden. Lees onze blogpost Meer bezoekers op je website: waar ga je over schrijven? De tips in dat artikel kun je namelijk ook prima toepassen om een interessante nieuwsbrief samen te stellen!