Een goede krant: Goede leesbaarheid, verdeling van hoofd- en bijzaken en passende afbeeldingen
Bedenk hoe de krant (ja, dat oude papieren medium, welke je nu net zo goed op je iPad kunt lezen) eruit ziet als deze opgevouwen op tafel ligt. Een grote titel, een grote afbeelding, diverse artikelen rondom dat hoofdartikel met kleinere titels en tekst en soms wat extra illustraties. Je slaat de krant open, meer titels verschijnen op je netvlies. Je maakt een keuze welk artikel je op de voorpagina snel door wilt lezen. Vervolgens blader je verder en je scant de pagina’s terwijl je de bladzijdes omslaat. Snel bepaal je welke titels en afbeeldingen je aanspreken, om te bepalen of één van de stukken je aandacht waard is om aandachtig te lezen.
Voila, dit is exact hoe een bezoeker het internet gebruikt. Via diverse wegen komen ze op je website terecht en het gedrag is nagenoeg hetzelfde. De pagina wordt gescand, de inleiding bepaalt of de inhoud de aandacht verdient en illustraties versterken of verzwakken de perceptie van kwaliteit. Op basis van dit principe hebben enkele voorwaarden geschetst voor een goed leesbare pagina:
- Goede hoofdtitel
- Passende illustratie(s)
- Sterke inleiding
- Scanbare tussentitels
Goed schrijven voor SEO en je bezoekers een hoop werk? Ja, soms wel. Maar het kan makkelijker
We publiceren regelmatig nieuwe stukken. De opzet moet telkens aanspreken en inhoudelijk op orde zijn. Dan is het handig om een opzet klaar te hebben liggen, die we gemakkelijk in kunnen vullen. Het liefst met een professionele redactionele basis, welke we goed kunnen gebruiken voor Google. Het resultaat wat we hieruit snel konden ontwikkelen is een skelet voor nieuwe blogposts.
Skelet van een nieuw bericht welke ook voldoet aan onze SEO-voorwaarden
Om hier slim gebruik van te maken proberen we ook elk bericht zo op te bouwen, dat we altijd een X hoeveelheid belangrijke punten klaar hebben staan. In ieder bericht willen we bijvoorbeeld een hoofdtitel, twee subtitels en een lijstje van belangrijke punten opnemen. Het skelet van een bericht bestaat dan uit:
Inleiding | Een paragraaf tekst met een passende inleiding op het bericht | < p>< /p> |
Tussentitels | Minimaal twee tussentitels met ieder een eigen paragraaf tekst | < h2>< /h2> + < p>< /p> 2x |
Lijstjes | Minimaal één lijstje met handzame punten ter opsomming | < ul>< /ul> 1x |
Zo krijg je deze concept opzet waarin we concepttekst klaar hebben staan om te overschrijven:
Hoofdtitel
Inleidingstekst… Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.
Tussentitel 1
Inhoudelijke tekst 1… Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.
- Belangrijk punt om op te sommen 1
- Belangrijk punt om op te sommen 2
- Belangrijk punt om op te sommen 3
- Belangrijk punt om op te sommen 4
- Belangrijk punt om op te sommen 5
< hier een goede afbeelding met passende alt tekst >
Tussentitel 2
Inhoudelijke tekst 2… Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.
Geen harde eisen, wel leesbaar en goed te indexeren
Moet ieder bericht dan opgebouwd worden uit dit skelet? Niet per definitie, maar het geeft een prima basis om je artikelen uit op te bouwen. Zo weten we dat Google tussentitels kan waarderen, zoekwoorden in lijstjes meer waarde toegekend krijgen bij het indexeren van een pagina, en dat de WordPress SEO plugin van Yoast.com belangrijke waarderingen toekent aan een opbouw die overeenkomt met deze inhoud.
Dus als ik dit kopieer ben ik klaar?
Ja, dan ben je klaar… Met je eerste versie om te publiceren. Je artikel kan online, maar dat betekent niet dat je de inhoud niet verder kunt versterken, betere plaatjes kunt toevoegen of interne links naar andere artikelen kunt opnemen. Als je deze stappen onder de knie hebt, staat er een goede basis. De vervolgstappen vind je onder meer in onze tips over WordPress SEO optimalisatie en onze tips, trucs en uitleg omtrent de WordPress SEO plugin van Yoast.com. Succes met schrijven, dan heb je hiermee al een prima basis.