Wat zijn de belangrijkste invloeden op SEO, het vindbaar maken van je WordPress website voor zoekmachines?
Eén van de meest voorkomende vragen die we krijgen bij projecten: “Scoren we dan ook hoog op Google?” Het antwoord is altijd hetzelfde: “Wanneer je er aandacht aan besteedt kun je altijd scoren op Google.” De vindbaarheid van je website is afhankelijk van verschillende factoren. Een korte schematische weergave:
Een goede technische basis voor SEO optimalisatie voor WordPress
Zoekmachines als Google bekijken je website niet zoals jij of je bezoeker dat standaard zouden doen. Visueel kun je zelf opmaken waar je navigatie uit bestaat, welke delen van de pagina de hoofdinhoud betreffen en waar de randzaken getoond worden. Google ziet dit hoofdzakelijk op basis van hoe je pagina is opgebouwd. Denk aan titels: grote tekst is een titel, maar Google ziet graag:
< h1>Dit is een belangrijke titel< /h1>
Een goede technische basis betekent dat je (websitebouwer) rekening houdt met een passende pagina opmaak. Nu is het zo dat veel WordPress thema’s die je terug vindt op websites zoals ThemeForest hier sterk rekening mee houden. Toch is het aan jou om bijvoorbeeld de pagina inhoud en bloginhoud in de gaten te houden. Als voorbeeld: de opmaak van dit blogbericht hebben we ook systematisch ingericht. Een kleine greep uit de inhoud:
H1 | De hoofdtitel van dit bericht | Starten met WordPress (6/8): SEO Optimalisatie voor WordPress |
H2 | De tussentitels in dit bericht | “Een goede technische basis” |
P | De paragrafen in dit bericht | Elke tussentitel heeft minimaal een paragraaf tekst van drie regels |
UL | De lijsten (bullets) van belangrijke punten in dit bericht | Pagina titels, inhoud, links, meta gegevens (later in dit bericht) |
Houd ook rekening met de opmaak van je teksten: check via de WordPress SEO plugin van Yoast.com
De opbouw van je website kan maar tot een bepaald diepte-niveau komen. Wanneer je zelf teksten en inhoud toevoegt, zul je ook rekening moeten houden met de juiste tekstuele opmaak.
Een handige tool om je site mee te optimaliseren is de WordPress SEO plugin van Yoast.com. De specialisten bij deze WordPress-experts hebben een plugin ontwikkeld welke de belangrijkste en de meetbare zaken binnen je website voor je evalueren. Gratis en voor niks. Waar wordt er dan door Google (en dus ook eenvoudig met deze plugin door jou) naar gekeken?
Belangrijkste punten voor de inhoudelijke SEO optimalisatie van je WordPress website
- Pagina titels
- Pagina links
- Pagina inhoud
- Pagina zoekwoorden
- Pagina afbeeldingen
- Pagina meta omschrijving & titels (voor zoekmachines)
De plugin helpt je om deze zaken per pagina of artikel op orde te krijgen. Wanneer je verder aan de slag wilt met de content optimalisatie van je website, bekijk dan onze handzame uitleg van WordPress SEO plugin van Yoast.com. Dit zorgt voor een betere inhoud van je website, zodat de belangrijke zoekmachines beter begrijpen waar je website zich op richt.
We hebben een skelet voor goede blogberichten voor je klaarstaan. Dit maakt het je makkelijker om met een goede basis voor je artikelen te starten.
De juiste inhoud, gericht op de juiste zoekwoorden
Je website als consultant
Waar schrijf je over? Misschien een handige vergelijking: Google zou je website kunnen zien als een consultant. Een goede consultant is een specialist, heeft zich verdiept in (verschillende deelgebieden van) een specifiek onderwerp. De consultant deelt zijn of haar ervaringen, kan goed vertellen en kan ook een concreet advies geven over moeilijke of complexe kwesties. De consultant doet dit met een regelmaat om de eigen kennis en ervaring te blijven uitbreiden.
Hoe specifieker de consultant zich profileert in een bepaald werkgebied, hoe groter de kans dat wanneer een specifiek onderwerp aan de orde komt, de consultant wordt ingeschakeld. Hij of zij is immers de specialist op dat vakgebied, want de ervaring, kennis en persoonlijke kwaliteiten spreken voor de consultant.
Kies een deelgebied en toon jezelf als expert
Als we dit nu als casus over een website schrijven, zul je zien dat zoekmachines als Google entiteiten onderscheiden in deelgebieden. (Combinaties van) zoekwoorden zijn die deelgebieden, dus is het belangrijk om je te onderscheiden in de inhoud van je publicaties. Hiervoor zul je een deelgebied moeten kiezen waarin je je (op lange termijn) kunt onderscheiden. Schrijf veel en vaak over dit deelgebied om goed door zoekmachines als Google opgepikt te worden.
Wervende titels en omschrijvingen voor meer bezoekers uit de zoekmachines
Let er op dat de meta-titels en meta-omschrijvingen in de zoekmachines als resultaten gepresenteerd worden aan je potentiële bezoeker. Je zult een positief verschil gaan ervaren in de resultaten wanneer je wervende teksten en titels schrijft. Nodig je bezoeker op gepaste wijze uit om te klikken, dan is de kans ook groter dat jouw stuk of pagina bekeken en gelezen wordt.
Deze wervende titels kun je ook eenvoudig invoegen via de WordPress SEO plugin van Yoast.com.
Backlinks
Deelgebied gekozen? Veel geschreven? Meta titels en inhoud op orde? Tijd dat men iets over je gaat roepen. In een sociale groep is degene die in het midden staat veelal het meest interessant. Voor zoekmachines is het niet anders: websites in het midden van de belangstelling komen veelal het hoogste terecht in de zoekresultaten. Om dit voor elkaar te krijgen zul je dus benoemd moeten worden. Dit gaat middels een backlink; een link naar jouw website vanuit een andere website.
Heb je dan zoveel mogelijk backlinks nodig om hoog te scoren? Voor nu is het een simpel antwoord: ja, hoe meer er naar je gelinkt wordt, hoe hoger je scoort. Binnenkort wijden we een hele blogserie aan ‘hoe om te gaan met het creëren van backlinks’, waarin we uit leggen wat hierbij de do’s en dont’s zijn.