Een klantgerichte website:
- Bevat heldere informatie
- Biedt de bezoeker focus
- Verspilt geen tijd
- Geeft complete informatie
1. Een klantgerichte website bevat geen verkooppraatjes
Ben je ooit in een winkel geweest waar je bij binnenkomst eerst een reclamespotje moest bekijken of een foldertje moest doorlezen voordat je kon beginnen met winkelen? Nog steeds zien veel bedrijven hun website als ‘het visitekaartje’ of ‘de etalage’ van hun bedrijf. De plek dus, waar ze reclame kunnen maken voor hun producten of diensten. Maar die tijd is al lang voorbij.
Een bezoeker op je website is als een klant die al in de winkel staat. Hij wil geholpen worden bij een aankoop. Een klantgerichte website bevat dus heldere informatie, in plaats van verkooppraatjes en reclamespotjes.
2. Een klantgerichte website biedt focus
Als je een smartphone wilt kopen, wil je geen informatie over laptops lezen. En als je een hypotheek wilt afsluiten, zit je niet te wachten op informatie over verzekeringen. Dat leidt namelijk alleen maar af. Een klantgerichte website zorgt dat bezoekers zich kunnen focussen op het doel dat ze voor ogen hadden toen ze de website aanklikten in de zoekmachine.
Natuurlijk heeft niet elke bezoeker hetzelfde doel. De één wil direct een aankoop doen, de ander wil eerst meer weten over de producten en het bedrijf. Zorg dat direct duidelijk is hoe elk doel bereikt kan worden, zonder de bezoeker af te leiden met extra aanbiedingen of gerelateerde producten.
3. Een klantgerichte website verspilt geen tijd
Klanten en bezoekers hebben het druk. Ze hebben dus geen tijd om uitgebreid te zoeken naar de informatie die ze willen hebben. Een klantgerichte website houdt daar rekening mee.
Geef op productpagina’s de belangrijkste informatie dus zo snel en efficiënt mogelijk. De prijs en specificaties van het product moeten direct duidelijk zijn en de productomschrijving moet helder, eerlijk en to the point zijn. Op andere pagina’s geldt ook: geef de belangrijkste informatie eerst en ga daarna pas de diepte in.
4. Een klantgerichte website geeft complete informatie
Voordat klanten een aankoop doen, willen ze het liefst zo veel mogelijk weten over het product of de dienst, zodat ze zich zeker voelen dat ze inderdaad de juiste beslissing nemen door deze aankoop te doen. Een klantgerichte website gaat dan ook verder dan alleen het beschrijven van specificaties en voordelen.
Zet op je website dus ook zo veel mogelijk informatie over bijvoorbeeld reparatietermijnen, garantie, reserve-onderdelen, installatie en oplossingen voor bekende problemen. En omdat klanten hun aankoopbesluit vaak deels baseren op wat anderen vinden, is het een goed idee om gebruikerservaringen en reviews door andere klanten op je website te zetten.
Is jouw website klantgericht?
Een klantgerichte website draait dus niet om het verkopen van je producten en diensten, maar om het verder helpen van je klanten. Door het toepassen van deze vier kenmerken kun je echter wel degelijk meer verkopen realiseren. Als klanten dus regelmatig je website verlaten zonder iets te kopen, kan het zeker nuttig zijn om eens te kijken in hoeverre je site voldoet aan de kenmerken.
Succes!