Weblog

Vier tips voor een lezersvriendelijke e-mail nieuwsbrief

Je kunt nog zo je best doen om je mailinglist te laten groeien, als je e-mail nieuwsbrief niets anders te bieden heeft dan verkooppraatjes, zullen de meeste lezers al snel weer afhaken. Met deze vier tips voor een lezersvriendelijke nieuwsbrief verklein je dat risico aanzienlijk!

1. Hou je e-mail nieuwsbrief kort en nuttig

Volle inbox

10ch / Flickr / CC BY-SA

Een lezersvriendelijke nieuwsbrief begint natuurlijk met een aantrekkelijk design. Maar waar het jouw lezers vooral om gaat, is niet hoe de nieuwsbrief eruitziet, maar wat erin staat. Ze hebben zich tenslotte geabonneerd omdat ze dachten dat je nuttige informatie te bieden had. Maak dat dus waar.

Tegelijk is het zo, dat de meeste e-mailboxen tegenwoordig propvol zitten. Houd daar rekening mee en zorg dat de inhoud van je e-mail nieuwsbrief, naast nuttig, ook kort en to the point is en dat de tekst leest als een trein.

2. Wees duidelijk over wat en wanneer

Die volle mailbox zorgt er ook voor dat mensen e-mail nieuwsbrieven snel ongeopend wegklikken. Tenzij jij zorgt dat ze hem graag willen lezen. Een lezersvriendelijke nieuwsbrief heeft een duidelijke afzender en een heldere onderwerpregel die uitnodigt tot verder lezen.

Duidelijkheid is ook belangrijk bij de regelmaat waarmee je je nieuwsbrief verstuurt en het tijdstip waarop je dat doet. Beloof je jouw lezers om ze wekelijks op de hoogte te houden, doe dat dan ook. En doe het op een vast tijdstip, zodat ze eraan gewend raken dat ze op dat tijdstip even tijd vrijmaken om jouw nieuwsbrief te lezen.

3. Maak je e-mail nieuwsbrief geschikt voor mobile

Lezersvriendelijke e-mail nieuwsbrief: geschikt voor mobileHet klinkt misschien als een open deur, maar we komen nog veel te vaak e-mail nieuwsbrieven tegen die op een computer prima leesbaar zijn, maar op een smartphone of tablet niet. Jammer, want de meeste mensen gebruiken nou juist die apparaten om hun e-mail te checken.

Een lezersvriendelijke nieuwsbrief is dan ook op elk formaat goed leesbaar. In MailChimp kun je na het ontwerpen van je nieuwsbrief in de preview zien hoe hij er op een smartphone uitziet. Maak gebruik van die optie, en blijf net zo lang pielen aan het design totdat hij er perfect uitziet.

4. Bied een lezersvriendelijke uitschrijfmogelijkheid

Huh? We wilden toch juist zorgen dat lezers zich niet uitschreven? Klopt, maar je wilt natuurlijk wel een zo relevant mogelijk publiek bereiken met je nieuwsbrief. Daarom maakt een lezersvriendelijke e-mail nieuwsbrief het lezers ook gemakkelijk om uit te schrijven als ze geen interesse meer hebben in je nieuwsbrief.

In de nieuwsbrief zelf neem je een duidelijke link op naar de uitschrijfpagina. En eenmaal daar houd je het ook zo simpel mogelijk. Uitschrijvers willen niet eerst nog allerlei gegevens invullen, hokjes aanvinken of zelfs maar inloggen op hun account. Ze willen simpelweg op ‘Uitschrijven’ klikken, en eventueel nog op ‘OK’. Daarna willen ze de melding zien dat de uitschrijving gelukt is.

Zelf tips voor een lezersvriendelijke e-mail nieuwsbrief?

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om een nieuwsbrief lezersvriendelijker te maken. Zijn we nog tips vergeten die voor jou goed werken? Heb je zelf voorbeelden van lezersvriendelijke e-mailnieuwsbrieven die jij in je mailbox krijgt? Of juist e-mail nieuwsbrieven waaraan je je dood ergert? Laat het ons weten in de reacties hieronder. De beste reacties verwerken we in een toekomstige blogpost!

Kevin Beeftink

Online Marketing Professional | Founder in1week.nl, 2tpt.nl, socialeredactie.nl, simpel-webhosting.nl | Analytisch, gedreven, Online ROI Leiden, Nederland nl.linkedin.com/in/kevinbeeftink