Je perfecte focus zoekterm vind je in drie stappen:
Kies de woorden die zoekers gebruiken
Er zijn verschillende handige keyword tools op de markt die je helpen met suggesties voor een goede focus zoekterm, gebaseerd op een zoekterm die jij invoert. Het probleem daarmee is alleen wel, dat die suggesties dus gebaseerd zijn op je eigen aannames van hoe jouw bezoekers hun zoekopdracht formuleren. Maar om de perfecte focus zoekterm te kunnen vinden, zal je toch echt uit moeten gaan van de formuleringen die je bezoekers daadwerkelijk gebruiken. En daar zit vaker verschil tussen dan je misschien denkt.
Gelukkig is eenvoudig te achterhalen welke woorden je bezoekers echt gebruiken. Google geeft dat namelijk zelf aan zodra je een zoekterm intikt in het zoekvak. In een dropdown menu worden de tien populairste suggesties weergegeven die andere zoekers hebben ingetikt. De SEO plugin van Yoast geeft op dezelfde manier suggesties als je je focus zoekterm daar intikt.
Vergelijk zoekvolumes
Als je eenmaal weer welke woorden je bezoekers gebruiken, is het zaak om te achterhalen hoe populair die focus zoekterm nu echt is. Daarvoor kun je de Google Keyword Tool, of een vergelijkbare tool, gebruiken. Maar die van Google werkt eigenlijk alleen echt goed als je ook daadwerkelijk biedt op de gekozen zoekwoorden. Wil je dat niet, maak dan gebruik van Google Trends om een idee te krijgen van de populariteit van je focus zoekterm.
Google Trends geeft je de mogelijkheid om twee zoektermen met elkaar te vergelijken. Heb je dus een pagina of blogpost die goed scoort op een focus zoekterm die lijkt op de term die je nu wilt gebruiken, dan is het een aanrader om beide termen in Google Trends in te voeren en te kijken of je nieuwe zoekterm hoger, lager of ongeveer gelijk scoort met de term die je al eerder hebt gebruikt.
Doe zelf een zoekopdracht
Niet alleen de woorden die zoekers gebruiken en de hoeveelheid verkeer die een bepaalde zoekterm trekt is belangrijk. Jewilt natuurlijk ook weten of je met jouw focus zoekterm de juiste bezoekers trekt. Je hebt er tenslotte niks aan als de bezoekers die op je site komen helemaal niet relevant zijn voor wat jij met je site wilt bereiken. Conversie hangt af van hoe relevant je bent voor je bezoeker.
Voer daarom altijd zelf een zoekopdracht uit op je focus zoekterm. Klik op de resultaten die bovenaan de pagina staan, zodat je een idee krijgt van wat voor soort artikelen of pagina’s dat zijn. Past jouw blogpost of pagina daartussen? Dan is de kans groot dat de bezoekers van die sites ook in jouw content geïnteresseerd zullen zijn.
Succes met het vinden van de perfecte focus zoekterm!
Deze drie stappen doorlopen voor elke zoekterm die je bedenkt, zal je een heel eind op weg helpen in je zoektocht naar de perfecte focus zoekterm voor elke pagina of blogpost van je website. Zodat je jouw website stukje bij beetje uit kunt bouwen tot een bron van relevante informatie voor je bezoekers. En dat zal je conversieratio geen kwaad doen.
Zijn we in dit artikel manieren voor het vinden van de juiste focus zoekterm vergeten te noemen die jij succesvol inzet? Deel je tips hieronder, dan geven we ze een plekje in een vervolgartikel!