Autoriteit kun je eenvoudig creëren door deze stappen te volgen:
Robert Cialdini over autoriteit
De gedachte achter het principe van autoriteit is, in een notendop, dat bezoekers van je webshop vaak onzeker zijn over welke keuze de juiste voor hen is. Dat komt omdat ze maar wenig vertrouwen hebben in een commercieel verhaal. Door het principe van autoriteit in te zetten, kweek je meer vertrouwen, waardoor je de onzekerheid (deels) wegneemt.
Logo’s met autoriteit zorgen voor een hogere conversie
Natuurlijk heb je je eigen logo op je website staan. En met de juiste vormgeving kan ook dat logo voor vertrouwen zorgen. Maar we hebben het hier over logo’s van onafhankelijke partijen. Bijvoorbeeld keurmerken van brancheverenigingen of geschillencommissies, awards die je met je webshop hebt gewonnen en zelfs logo’s van de verschillende betaalmogelijkheden zoals iDeal of het logo van een creditcardmaatschappij zorgen dat bezoekers meer vertrouwen in je webshop krijgen.
Dat vertrouwen komt voort uit de geruststelling dat het wel goed zal komen als er iets mis gaat met de aankoop of bestelling. Zorg dus wel dat je die geruststelling ook echt waar kunt maken, en plaats geen logo’s van verenigingen of commissies waar je niet bij aangesloten bent of awards die je niet gewonnen hebt.
Deskundigen aan het woord laten voor hogere conversie
Er is een reden waarom je zo vaak deskundigen op het journaal en in praatprogramma’s ziet om iets te vertellen over een actueel onderwerp. Zij hebben het vertrouwen van de kijkers, ook als het geen bekende deskundigen zijn. En dat werkt ook op jouw website. Je bezoekers zullen eerder iets aannemen van een deskundige of expert dan van jouzelf. En dat kan dus voor een hogere conversie zorgen
Maar waar vind ik zo’n deskundige? Zal je nu misschien denken. Nou, dat is gelukkig heel eenvoudig. Want een ervaringsdeskundige in ook een deskundige. Je kunt er dus voor kiezen om je klanten te laten vertellen wat zij van je product vinden. Klinkt bekend, hoor ik je denken, was dat niet ook een vorm van sociaal bewijs? Klopt. Dus met het plaatsen van klantinterviews of recensies door klanten, sla je eigenlijk twee vliegen in één klap als het om de principes van Cialdini gaat!
De kracht van herhaling inzetten voor een hogere conversie
Het opbouwen van een vertrouwensband met je bezoekers begint natuurlijk op de homepage van je website. Maar dat wil niet zeggen dat je ze er op andere pagina’s niet meer aan hoeft te herinneren dat ze je vertrouwen. Bezoekers zijn wat dat betreft net echte mensen: na elke keuze die ze maken, volgt twijfel of ze wel de juiste keuze hebben gemaakt. Ook als het eenvoudige keuzes betreft als het klikken op een link op je homepage.
Blijf ze dus steeds opnieuw geruststellen, blijf hun twijfels wegnemen. Herhaal de elementen van autoriteit die je op je website inzet op elke pagina die zich daarvoor leent, maar in elk geval op die pagina’s waarop de bezoeker een belangrijke stap op weg naar conversie zet.
Meer manieren om autoriteit uit te stralen op je website
Naast het tonen van betrouwbare logo’s en het plaatsen van commentaar van autoriteiten, zijn er natuurlijk nog meer manieren waarop je een uitstraling van autoriteit kunt bereiken. Maar door deze twee steeds te herhalen, leg je een goede basis voor meer vertrouwen en een hogere conversie. Welke andere manieren gebruik jij op je website? Deel ze met andere webmasters in de reacties hieronder!