Het zoekwoord is dood. Leve de zoekmachineoptimalisatie!
- Zoekmachineoptimalisatie draait om intentie
- Content die aansluit bij intenties
- Help je bezoeker op alle mogelijke manieren
Zoekmachineoptimalisatie draait om intentie
Sommige SEO-experts willen je graag laten geloven dat het bij zoekmachineoptimalisatie nog steeds puur om keywords draait. Ze adviseren je om het keyword zo vaak mogelijk te gebruiken zonder dat het onnatuurlijk gaat klinken. Minstens een keer in de titel, de eerste en laatste paragraaf en in een tussenkop, is het devies. En op zich is daar niets mis mee. Google werkt nu eenmaal op basis van tekst, en moet dus wel iets te lezen hebben om te kunnen bepalen waar een pagina over gaat.
Maar. Het matchen van een zoekopdracht aan pagina’s die dat zoekwoord bevatten, is al lang niet meer het enige dat Google doet. De algoritmes van de zoekmachine zijn tegenwoordig zo geavanceerd, dat ze precies weten wat de intentie van een bezoeker is. En dus zoekt Google niet alleen naar pagina’s waarin het ingetypte zoekwoord voorkomt, maar probeert het ook de meest relevante pagina’s bij die intentie te vinden.
Content die aansluit bij intenties
Hoe die algoritmes dat precies voor elkaar krijgen, is het best bewaarde geheim van Google. En dat is precies het probleem. Want als je niet weet hoe een zoekmachine precies de intentie achter een zoekvraag bepaalt, hoe kun je er dan zeker van zijn dat jouw website alle elementen bevat waaraan een algoritme afleest bij welke intentie hij past? Precies, dat lukt je niet. Of maar tot op zekere hoogte. Daardoor blijf je achter de feiten aan lopen als je probeert die code te kraken.
De oplossing? Stop met zoekmachineoptimalisatie op die manier en richt je op het creëren van relevante content voor je bezoekers. Onder relevant verstaan we content die precies aansluit bij de behoefte van je bezoeker.
Help je bezoeker op alle mogelijke manieren
Concreet betekent dat, dat je je bezoeker op alle mogelijke manieren verder helpt bij het vinden van een antwoord of oplossing. Dat doe je niet door simpelweg je producten te omschrijven, want niet alle bezoekers zijn op zoek naar technische specificaties. Neem dus ook dingen op als FAQ’s, gebruikerservaringen, handleidingen en gebruikerstips, om maar een paar dingen te noemen.
Conclusie
Zoekmachineoptimalisatie draait niet om Google, maar om je bezoeker. Als je dat in je achterhoofd houdt bij het vullen van je site met content, hoef je je nooit meer zorgen te maken over wat de wijziging van het algoritme voor jouw website betekent. Dan heb je dus met recht dat algoritme verslagen!
Hulp nodig bij het verslaan van het algoritme met behulp van relevante content? In1week.nl staat voor je klaar! Neem contact met ons op, dan drinken we een keer samen koffie en kunnen we praten over hoe we jou kunnen helpen bij het realiseren van een website die goed scoort bij je bezoekers.